Så annonserar du på Facebook
BY ON Jun 2, 2010
0

Med över 540 miljoner unika besökare i månaden är Facebook en viktig annonsplattform för företag som vill synas. Vad som är viktigt när du annonserar hos Facebook är: 1) Rikta annonserna rätt Det går att styra för vem annonserna visas utifrån kön, ålder, geografisk hemvist och intressen. Men blir du för smart här blir målgruppen […]

Med över 540 miljoner unika besökare i månaden är Facebook en viktig annonsplattform för företag som vill synas. Vad som är viktigt när du annonserar hos Facebook är:

1) Rikta annonserna rätt
Det går att styra för vem annonserna visas utifrån kön, ålder, geografisk hemvist och intressen. Men blir du för smart här blir målgruppen för liten.

2) Gör annonsen specifik.
Gör annonser för varje produkt eller tjänst du vill marknadsföra. Allmänna annonser om ditt företag eller verksamhet funkar inte.

3) Matcha landningssidan.
Laddningssidan som tar emot besökare som klickar på annonsen ska ha samma budskap och bilder som själva annonsen.

4) Arbeta med känslor.
Ge användaren en anledning att klicka på din annons. Försök att få in känslor i budskapet i annonsen.

5) Välj bra bilder.
Välj bilder till annonsen som drar till sig uppmärksamhet och intresse.

6) Ge realistiska bud
Lägg realistiska bud när du köper annonser. Det gäller att buda så dina annonser verkligen visas.

Läs mer hos Facebook

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.