Omvandla butikskunder till nätshoppare

Gruppen konsumenter som researchar på nätet men gör själva köpet i fysiska butiker är klart intressanta för näthandlare som vill växa.

– Det är den grupp som är lättast att övertyga om att handla på nätet, säger universitetslektor Åsa Wallström vid Luleås tekniska universitet, som är en av medförfattarna bakom studien Köpbeteende på internet – Är du en ROBBIS?, till E-handelstrender.

Studien som beställts av prisjämförelsetjänsten Pricerunner identifierar fyra typer av konsumenter varav ROBBIS (Research Online But Buys in Store) är den mest intressanta. En ROBBIS är enligt studien en kvinna (64%), i genomsnitt 37 år gammal som ser sig själv som mer kreativ och mindre traditionell än övriga i undersökningen.

För att få ROBBISARNA att handla på nätet måste e-handlare:

  • Lyfta fram att de har ett bättre sortiment än sina fysiska motsvarigheter.
  • Det måste bli enklare att handla på nätet. Mindre tekniskt krångel, lättnavigerade sajter och enkel utcheckning är viktiga krav.
  • För att få ROBBISARNA att handla dyrare produkter på nätet måste e-handlare:

  • Bli bättre på service t ex att hjälpa till med val av produkt, underlätta byten, inspirera till köp och anpassa produkterna till enskilda konsumenters behov.
  • För att få ROBBISARNA att handla en speciell produkt som dyra jeans eller en dyr klocka på nätet måste e-handlare:

  • Minska risken kring betalningar, leverans och personuppgifter.
  • Universitetslektor Åsa Wallström som är en av författarna bakom studien ser framväxten av nätgallerier där flera butiker samlas som en trend för att samla ett större sortiment på ett ställe.

    Studien visar att det finns en hel värld av ROBBISAR att vinna genom att förbättra navigera och göra shoppingprocessen enklare. Den andra viktiga lärdomen är att ju dyrare produkter man säljer desto viktigare blir servicen.