Google Instant – nu vänder vi blad i sökhistorien
BY ON Sep 22, 2010
0

Google Instant som förutser vad användaren söker efter och föreslår alternativa sökbegrepp kommer att ändra vårt sökbeteende. Att Google Instant dessutom ändrar sökresultatsidan i realtid när användaren bläddrar mellan förslagen gör tidspannet du ska fånga användarens intressen för just din sökträff ännu kortare. Vi har fått den stressade sökaren. När Google både förutser vad vi […]

Google Instant som förutser vad användaren söker efter och föreslår alternativa sökbegrepp kommer att ändra vårt sökbeteende. Att Google Instant dessutom ändrar sökresultatsidan i realtid när användaren bläddrar mellan förslagen gör tidspannet du ska fånga användarens intressen för just din sökträff ännu kortare. Vi har fått den stressade sökaren.

När Google både förutser vad vi ska skriva in och föreslår alternativa sökbegrepp så är den andra sökresultatsidan i princip död. Varför besvära sig med att hoppa till den andra sökresultatsidan när du enkelt kan se resultatet från en handfull alternativa sökbegrepp bara genom att skrolla ner bland Googles sökförslag?

Google Instant förändrar inte hur hemsidor rankar men vikten av att hamna bland de tre högsta sökträffarna på de begrepp som du vill äga ökar. Googles förslag på sökbegrepp pressar nämligen ner sökresultatet nedanför skärmen.

Marknadsförare som köper sponsrade länkar kommer dessutom att tvingas arbeta med ”bred matchning” av sökord för att fånga in användare som med Googles hjälp gör allt mer förfinade sökningar.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.