Synka dina kanaler
BY ON Sep 22, 2010
0

Internet har på många sätt förändrat köpprocessen. Oavsett om köpet sker i en fysisk butik, en katalog eller på nätet så går köpet snabbare trots att kunden tagit in mer information än hon gjorde före Internets genombrott. Begagnad bilhandlare var länge sinnebilden för en skojare. Det funkar inte idag. På tio minuter får en kund […]

Internet har på många sätt förändrat köpprocessen. Oavsett om köpet sker i en fysisk butik, en katalog eller på nätet så går köpet snabbare trots att kunden tagit in mer information än hon gjorde före Internets genombrott.

Begagnad bilhandlare var länge sinnebilden för en skojare. Det funkar inte idag. På tio minuter får en kund total pristransparens genom att besöka två sajter: Bytbil.com och Blocket. Lägg till tio minuter på Bilprovningens Bilsmart.se och kunden vet vilka problem det finns med den aktuella bilen.

Googlar kunden sedan den aktuella bilhandlaren så lär han hitta eventuella klagomål från tidigare kunder på bilforum och bloggar. Idag måste alla säljföretag ha koll på sitt varumärke i sociala medier för att kunna bemöta orättfärdig kritik och förbättra sig.

Dagens kunder byter allt oftare kanal under köpprocessen. Och när de byter kanal byter de ofta även företag. För att hålla kvar kanalbytarna måste företag finnas i flera kanaler och erbjuda samma köpupplevelse i alla kanaler och gör det smidigt för kunden att växla mellan dem:

  • I den högre skolan lagrar företaget kundens köphistorik i alla kanaler för att ge skräddarsydda erbjudanden. Dina erbjudanden bör anpassas både vad gäller produktval och prisläge.
  • Företaget bör jobbar långsiktigt med dessa anpassade erbjudanden via exempelvis Facebook, Twitter och Iphone-applikationer. Kunden ska känna att din butik har så klockrena erbjudanden att hon inte behöver leta på andra ställen.
  • Företag måste samordna prissättning och marknadsföring i sina olika kanalerna. Att ha olika priser gör kunden förbannad och du tappar lojalitet.
  • Moderna företagare mäter korsbefruktningen mellan kanalerna. Genom att kartlägga hur marknadsföringen i en kanal påverkar försäljningen i andra kanaler, kan du förstå hur dina kunder fungerar
About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.