Därför lämnar jag Trygg E-handel
BY ON Nov 18, 2010
7

När Victor Dahlborg på Pricerunner våren 2007 drog i gång certifieringen Trygg E-handel tyckte jag att det var en utmärkt idé. Tanken att en utomstående ska kvalitétssäkra e-handlare som ansluter sig till Trygg E-handel var ett bra initiativ som både skyddar kunderna och får e-handeln att växa då det ökar tryggheten för kunderna. När sedan […]

När Victor Dahlborg på Pricerunner våren 2007 drog i gång certifieringen Trygg E-handel tyckte jag att det var en utmärkt idé. Tanken att en utomstående ska kvalitétssäkra e-handlare som ansluter sig till Trygg E-handel var ett bra initiativ som både skyddar kunderna och får e-handeln att växa då det ökar tryggheten för kunderna. När sedan Victor lämnade över Trygg E-handel till den gamla postorderföreningen Svensk Distanshandel så kändes det logiskt och bra.

När jag 2008 startade min yogabutik Miguru var det självklart att gå med även om jag hade en del synpunkter på några av kraven som Trygg E-handel ställer på e-handlarna. Sedan har jag alltid rekommenderat e-handlare att gå med i Trygg E-handel och jag träffar många företag som driver e-handel eller planerar att starta e-handel.

Under hösten har Svensk Distanshandel förfelat hela idén med Trygg E-handel. Det känns som Trygg E-handel allt mer existerar för sin egen skull. Jag blev irriterad när Trygg E-handel skickade ut krav på att jag skulle skapa särkskilda undersidor på min nätbutik där jag ska skriva långa texter om Trygg E-handel och länka till dem.

Hela upplägget handlade om att jag i min butik ska lägga tid och utrymme på att marknadsföra Trygg E-handel. När jag senare meddelade Trygg E-handel att jag lämnar certifieringen förklarade Johan Frykendahl på Trygg E-handel att särskilda sökoptimerade undersidor om Trygg E-handel inte var ett krav utan en möjlighet. Då började jag vackla trots att jag redan tagit bort Trygg E-handelsloggan från min butik.

Men kort där efter får jag ett utskick från Trygg E-handel att jag kan köpa rabatterad Spotify-reklam genom Trygg E-handel. För mig är det helt förkastligt att ett certifieringsinstitut agerar reklamsäljare åt en av de större reklamplattformarna på nätet. Hur ska kunder och e-handlare kunna lita på en certifiering som mer verkar handla om att skapa intäkter åt Trygg E-handel än att värna kundernas trygghet.

Idag har Trygg E-handel 301 anslutna butiker som alla betalar minst 4 000 kronor i årsavgift förutom en särskild avgift på 2 500 kronor när man certifieras första gången. Det blir över 1,2 miljoner kronor i intäkter varje år. Trygg E-handel borde kunna dra runt sin verksamhet på de pengarna.

Jag känner mer och mer att det skulle behövas en förening för e-handlare som inte domineras av de gamla postorderjättarna som Svensk Distanshandel gör. Vad skulle syftet med en sådan förening vara? Och är det några som skulle vilja vara med?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Pingback: Därför lämnar jag Trygg E-handel « E-handelstrender – om e-handel()

  • Trodde jag var den enda ehandlaren i Sverige som inte gillade Trygg E-handel. Dyrt och otrevlig bemötande gör att jag säger nej tack. /Peter

  • Stefan Karlsson

    Hej Urban, tråkigt att du lämnat Trygg e-handel. Nu är jag delvis part i målet som anställd på Pricerunner men ur ett konsumentperspektiv så skulle det vara olyckligt med ytterligare en certifiering på marknaden. Som konsument ska det räcka med att känna till en trygghetsmärkning.
    Nu är jag inte e-handlare men är det inte en fördel för dig som lite mindre att de stora ”gamla postorderjättarna” har samma märkning som dig? Konsumenten ser ju att du uppfyller samma krav som de gör.
    Det skulle vara intressant att höra hur märkningen fungerat i övrigt för din shop och om det bara är marknadsföringen som du inte kan acceptera.

    ehandel.se finns förövrigt en kommentar från Trygg e-handel på Urbans inlägg.

    Mvh, Stefan

  • Stefan: Som gammal konsumentreporter tycker jag det är olyckligt ett certifieringsinstitut tjänar pengar på kickbacks på annonsförsäljning.

    Jag har inte mätt effekten av märkningen av min butik, men jag tror mer på att bygga eget förtroende hos kunderna genom superb service än att utnyttja en märkning som håller på att korrumperas.

  • Pingback: Trygg E-handel? | Igor Pavlic()

  • EP

    Detta är mycket intressant och en märklig gråzon, där man utnyttjar människors rädsla och osäkerhet inför internethandel. En rädsla som understödjs av såväl media som s.k ”certifieringsföretag”.
    Har själv ett e-handelsbolag men har inte köpt någon ”certifiering” ännu – just för att jag tycke det luktar skunk  – och jag inte begriper vari själva certifieringen består.
    Vore inte detta ett ämne för Plus?

  • Du är inte ensam.