Hemma hos Grandshoes
BY ON Nov 26, 2010
0

Vid dörren till butiken på Hägerstensåsen står några rejäla högar med paket som väntar på hämtning av Posten och DHL. Paketen är ovanligt fina. Skokartongerna med stora skor är inslagna i wellpapp på samma sätt som man slår in en present med presentpapper. Istället för tejp använder Grandshoes egendesignade fästremsor i papper med vattenlösligt häftämne. […]

Snyggt emballage för e-handel.

Vid dörren till butiken på Hägerstensåsen står några rejäla högar med paket som väntar på hämtning av Posten och DHL. Paketen är ovanligt fina. Skokartongerna med stora skor är inslagna i wellpapp på samma sätt som man slår in en present med presentpapper. Istället för tejp använder Grandshoes egendesignade fästremsor i papper med vattenlösligt häftämne. På så sätt går emballage att slänga direkt i pappersåtervinningen utan att behöva slita loss tejp och packsedelsfickor i plast. Grandshoes grundare Fredrik Hammarqvist är noggrann med detaljerna.

– Att använda postorderplatspåsar funkar inte så bra eftersom alla skokartonger inte klarar trycket, säger Fredrik som ursprungligen kommer för Östersund.

Grandshoes fysiska butik har inget A-läge direkt, men män med skostorlek 47 och uppåt är beredd att ta sig ut i förorten för att hitta snygga skor. Bakom den lilla nyrenoverade butikslokalen finns ett mindre lager där skor klär in väggarna ända upp till taket. Det hela är snygg och prydligt och jag blir inte direkt förvånad över att denna stilmedvetna norrlänning sköter sin verksamhet med en Mac.

På nätet säljer Grandshoes till hela Europa. Danmark är den viktigaste marknaden utanför Sverige.
– Häromdagen skickade jag ett paket till Slovakien.

Grandshoes målgrupp är liten – därför är försäljning till utlandet helt nödvändig för få en tillräckligt stor omsättning. Genom den fysiska butiken fångar Grandshoes dessutom upp kunder som inte kan tänka sig att köpa skor på nätet.

Nyhetsbrev är det viktigaste marknadsföringsverktyget och ibland används vykort för att upprätthålla kontakt med kunderna. Det finns det en stor potential i att locka tillbaka kunder att köper mer.

– Det är viktigt att identifiera sina bästa kunder och få dem att återvända, säger Fredrik Hammarqvist.

I höstas pratade Fredrik på en e-handelskurs som arrangerades av nyhetsbrevet E-handelstrender. Kundservice är viktigt för Grandshoes och Fredrik ringer upp alla kunder som inte har mätt storleken på sina fötter.

– På så sätt kan jag hålla returerna till ett minimum.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.