E-handelskurs 8-9 mars i Stockholm
BY ON Jan 19, 2011
0

Nu är det dags för nyhetsbrevet E-handelstrenders populära grundkurs i e-handel 8-9 mars . Det blir två heldagar med de främsta e-handelsexperterna i Sverige som ger dig en god grund för att starta e-handel eller utveckla en mindre befintlig verksamhet. Kursen riktar sig inte till människor som redan bedriver storskalig e-handel. Bland föreläsarna finns bland […]

Nu är det dags för nyhetsbrevet E-handelstrenders populära grundkurs i e-handel 8-9 mars . Det blir två heldagar med de främsta e-handelsexperterna i Sverige som ger dig en god grund för att starta e-handel eller utveckla en mindre befintlig verksamhet. Kursen riktar sig inte till människor som redan bedriver storskalig e-handel. Bland föreläsarna finns bland andra den framgångsrika e-handlaren Fredrik Hammarqvist som driver Grandshoes och affärsutvecklaren Maria Roos som har arbetat som e-handelschef hos Gudrun Sjödén Design och idag är affärsutvecklare hos e-handelskonsulterna Brightstep.

Utbildningen Så startar du lönsam e-handel riktar sig till företagare som planerar att starta e-handel eller utveckla en småskalig e-handelsverksamhet. Målet är att ge kursdeltagarna grundläggande förståelse för hur e-handel fungerar och ge grundkunskaper för att starta och driva en nätbutik.

För 6 800 kronor plus moms får du lära dig:

* Så tar du fram en framgångsrik e-handelsstrategi
* Så väljer du rätt e-handelsplattform
* Så skapar du en säljande butik
* Så sökoptimerar du e-butiken
* Så köper du sponsrade länkar effektivt
* Så bygger du relationer med sociala medier och nyhetsbrev
* Så planerar du en effektiv logistik
* Lönsam kundvård
* Så säljer du till utlandet

Dessutom får varje deltagare:

* 20 nummer av nyhetsbrevet E-handelstrender (Värde 1000 kr)

Här anmäler du dig till kursen Så startar du lönsam e-handel.

Kursdatum

8-9 mars 2011. Klockan 9:00-16:00

Plats
Meddelas senare. Kurslokal i centrala Stockholm.

Pris
6 800 kr plus moms. Fika och lunch ingår i kursavgiften.

Anmälan
Här anmäler ni er till kursen Så startar du lönsam e-handel. OBS Begränsat antal kursplatser. Eventuella frågor urban@e-handelstrender.se eller 0708/97 84 76

Om kursledaren och övriga föreläsare
Urban Lindstedt har bevakat webbutvecklingen sedan år 2000. Han var under fem år redaktör på tidningen Internetworld. Urban har skrivit böckerna Sökmotormarknadsföring (2006) och E-handlarens handbok (2009). Han är idag redaktör för nyhetsbrevet E-handelstrender.se som skriver om e-handel för e-handlare och Jajja Magazine som bevakar digital marknadsföring.

Vid sidan av sitt förlag Miguru Media driver han nätbutiken Miguru.se och föreläser land och rike runt om e-handel.

Urban är en erfaren och uppskattad föreläsare och utbildare.

Fredrik Hammarqvist är industridesigner och framgångsrik e-handlare som driver nätbutikerna Grandshoes och Stormansskor. Fredrik är en klurig e-handlare med egna lösningar på e-handelns problem.

Oskar Alm är partneransvarig hos sökoptimeringsföretaget Jajja Communication och har arbetat i sökoptimeringsbranschen i fem år. Oskar är en mycket erfaren och uppskattad föreläsare och utbildare inom sökoptimering.

Arne B Andersson är produktutvecklare på Posten Logistik. Arne kan göra ämnet logistik såväl begripligt som roligt för lekmän och proffs. Det finns inte många städer i Sverige där Arne inte har entusiasmerat företagare för att få dem att förstå logistikens roll.

Maria Roos arbetar som affärsutvecklare på e-handelskonsulterna Brightstep och har 20 års erfarenhet av distanshandel. Innan hon började jobba som e-handelskonsult arbetade hon som distanshandelschef på Gudrun Sjödén Design, som har butiker och e-handel i ett 10-tal länder.

Patrik Müller är försäljningschef på Dibs Payment Services som har tio års erfarenhet av internetbetalningar.

Kursprogram

Dag 1
9:00-9:30 Registrering och kaffe/te plus smörgås

9:30-9:40 Kursledare Urban Lindstedt hälsar välkommen och går igenom upplägg och praktiska detaljer

9:40-10.15 Vad går att sälja på nätet (Urban Lindstedt)
-Vilka har lyckats på nätet
-Vart finns tillväxten
-Svåra segment

10.15-11:15 Strategi för e-handel (Maria Roos, affärsutvecklare på e-handelskonsulterna Brightstep)
– Målsättningar för er e-handel
– Multikanal och kanalkrockar
– Affärskalkylen

11:15-11:25 Paus

11:25-12:15 Att välja e-handelssystem (Urban Lindstedt)
– Vilka krav bör man ställa på plattformen
– Kopplingar till affärssystem
– Synlighet i sökmotorer
– Inspirerande exempel

– Att sälja utanför den egna webbplatsen

12:15-13:15 Lunch

13:15-14:00 Att ta betalt av kunderna (Patrik Müller, försäljningschef på Dibs Payment Services)

– Rätt betallösningar
– Problem med betalningar
– Sälja till utlandet

14.00-14:15 Fika

14.15-15:00 Kundvård (Fredrik Hammarqvist, grundare av Grandshoes)
– Så tar du hand om dina kunder
– Så minskar du returer
– Kundkommunikation

15:00-16:00. Sälja till utlandet (Fredrik Hammarqvist, grundare av Grandshoes)

– Översättning en nödvändigt

– Kundtjänst mot utlandet

– Marknadsföring

Dag 2
9:00-9:30 Kaffe/te plus smörgås

9:30-10:15 Sökoptimering (Oskar Alm, partneransvarig på Jajja Communication)
– Rätt plattform
– Skriv för sökmotorerna
– Bygg länkar

10:15-11:00 Köp sponsrade länkar (Urban Lindstedt)
– Hitta rätt ord
– Skriv effektiva annonser
– Välj rätt nätverk
– Utvärdera kampanjer

11:00-12:00 Logistik för e-handlare (Arne Andersson, Posten Logistik)
– Logistikpartner
– Leveranstid
– Logistikens alla kostnader
– Effektivisera logistiken

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:00 Så säljer du mer (Urban Lindstedt)
– Skapa förtroende
– Säljande produktinformation
– Effektiva landningssidor
– Effektiv utcheckning

14:00-14.15 Fika

14:15-15:15 Sociala medier (Urban Lindstedt)
– Bloggar
– Mikrobloggar
– Sociala nätverkssajter

15:15-15:50 Bygg relationer med nyhetsbrev (Urban Lindstedt)
– Val av verktyg
– Skriv säljande
– Skaffa prenumeranter
– Segmentering

15:50-16:00 Sammanfattning och avrundning

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.