E-handel är svårare än du tror

Redan år 2000 började jag som journalist att bevaka e-handel. Då handlade det mest om stora satsningar som kom ett par år för tidigt. Alla livsmedelskedjor hade storskaliga centrala e-handelssatsningar som alla lades ner med tiden. Några av dem mest lyckade e-handelsprojekten som Adlibris och Dustin hade redan varit igång i några år. Jag bevakade många spektakulära misslyckanden som Letsbuyit, Boxman och Boo.com där det fanns mer riskkapital än kunskap. Samtidigt kan sakna entusiasmen kring den nya ekonomin och många sköna butiksnamn som Ingo, Sumo och Togo.

I varje nummer av Internetworld, som år 2000 var en ren konsumenttidning, testade jag fem nätbutiker. E-handel var det stora kring år 2000 och jag missade exempelvis möjligheten att intervjua Googles grundare Sergey Brin eftersom jag inte riktigt förstod Googles storhet.

Åren gick och jag slutade på Internetworld hösten 2005 för att skriva en bok om sökmarknadsföring. Boken sålde bra och jag fick många erbjudanden om att föreläsa och hålla kurser. Med tiden gled jag mer och mer in i utbildnings- och konsultbranschen – det lönade sig så mycket bättre än frilansjournalistik. Jag tröttnade så småningom på sökoptimering och valde medvetet att fokusera på e-handel eftersom jag såg det som ett bredare område att arbeta inom.

Till slut tröttnade jag på att bara berätta för andra vad de ska göra. Jag ville skapa någonting själv. Jag funderade länge på vad jag skulle sälja på nätet, tills att jag besökte en yogafestival i Molkom sommaren 2008. Jag skulle starta yogabutiken Miguru eftersom jag brinner för yoga och att yoga bara blir allt mer populärt.

Jag driver också ett bokförlag och min distributör Stjärndistribution hade mycket yogafilmer, yogaböcker, yogamattor, yogakläder och annat på sitt lager. Jag ville låta Stjärndistribution sköta allt tråkigt som att packa paket och skicka iväg dem så skulle jag kunna tjäna pengar utan att arbeta. Trots att jag ofta varnat för myten om det arbetsfria miljonerna i internetbranschen så gick jag själv i den fällan.

Eftersom Stjärndistribution skulle sköta logistiken så valde jag deras egenutvecklade e-handelsplattform Ekvist för att slippa betala för att koppla ihop en mer etablerad e-handelsplattform med Stjärndistributions logistiksystem. Detta var mitt första stora misstag.

Sedan anlitade jag min vän Martin Roos som är en mycket duktig grafisk formgivare att ta fram formen till butiken. Martin gjorde ett bra jobb och fick 60 000 kronor för besväret. Implementationen av formen på Ekvist och en dela andra anpassningar kostade ytterligare 60 000 kronor. Sannolikt hade jag kommit billigare undan med en mera etablerad e-handelsplattform.

Den stora fördelen med upplägget var att jag slapp binda kapital i ett lager. Exempelvis upptäckte jag ganska snart att ingen köpte yogaböcker, men gärna filmer. Hade jag köpt in ett par hundra yogaböcker så hade jag haft problem. Det går inte att konkurrera med Adlibris bokpriser eftersom Miguru inte kan få deras rabatter på böcker och frakt.

Den största nackdelen med att anlita ett externt logistikbolag var att det riktiga engagemanget för butiken aldrig kom då jag aldrig såg produkterna eller hade någon kontakt med kunderna. Eftersom engagemanget var lågt var det svårt att motivera mig att lägga tid på att utveckla butiken, skicka nyhetsbrev och finslipa reklamkampanjer. Ett konsultuppdrag eller en föreläsning gav så oerhört mycket mer pengar än ett nyhetsbrevsutskick för Miguru. Miguru blev ett dåligt samvete som nätt och jämt bar kostnaderna för plattform och marknadsföring. Och ännu mindre tjänade in investeringskostnaderna.

Jag hade massor av idéer vad jag kunde göra för att förbättra butiken, men varken tiden eller engagemanget räckte till.

Med tiden upptäckte jag också att Ekvist var en ganska dålig e-handelplattform och eftersom Stjärndistribution saknade extra linor till sina servrar i skogen gick butiken ner väldigt ofta. Detta påverkade inte bara att besökare inte alltid kunde handla – ett ännu större problem var att den dåliga tillgängligheten gjorde det svårt att ranka i Google och dyrt att köpa Google Adwords.

Sommaren 2010 hade jag tröttnat på Ekvist. Jag stod inför valet att lägga ner Miguru eller göra en nysatsning på en ny plattform. Jag valde en nysatsning.

Sedan några år tillbaka säljer jag nyhetsbrevet E-handelstrender samt böcker från mitt förlag med hjälp av Askås e-handelsplattform. Jag har alltid varit nöjd med Askås och deras support. Men jag undersökte också den billigaste plattformen på marknaden Textalk eftersom det skulle kännas bra att hålla nere på kostnaderna. Eftersom jag känner Jonas Askås fick jag en riktigt bra rabatt på deras dyraste plattform och slog till. Implementeringen av formen kostade 20 000 kronor.

Jag valde dessutom att integrera Askås plattform med det transportadministrativa systemet Unifaun Online. Det betyder att när jag kryssar i att en order är mottagen så skrivs fraktetiketter ut automatiskt. Denna gång bygger jag för tillväxt och vill inte fasta i att skriva in adresser i DHLs system.

Stjärndistribution är fortfarande min grossist och under en resa i jul lät jag dem skicka en del paket till mina slutkunder. Jag inte främmande för att låta dem ta hand om min logistik i framtiden när jag fått upp omsättningen.

Genom att gå med i Pluskontot fick jag 60 procent rabatt på DHLs fraktpriser. Tanken är att alla paket som väger över ett kilo går med DHL och de som väger under ett kilo går som vanliga brev med Posten. Men jag missförstod DHLs fraktregler och trodde att jag enbart kunde skicka mina rätt otympliga yogamattor med DHL Paket som levereras vid dörren på dagtid. Detta var ett uselt upplägg. En riktigt arg kund senare har jag även lagt in DHL Servicepoint samt pakt med Posten. Men kunderna som väljer Postpaket får betala 99 kronor frakt mot 49 kronor med DHL Servicepoint och 59 konor med DHL Paket.

Det största bakslaget med min nysatsning var lagerlokalen. Jag har blivit lovad en perfekt lagerlokal i samma hus som jag bor. Dagen innan hela mitt lager kommer från Stjärndistribution får jag veta att en annan person är lovad en lokal sedan tidigare och jag blir tvungen att skruva upp lagerhyllor i vardagsrummet. Familjen är måttligt road.

Lika viktigt som att jag bytte plattform och plockade hem logistiken var att jag utvecklade mitt sortiment. Jag börjar sälja mycket fina yogakläder från Stolt och My Spirit. Kläderna är fantastiska, men jag har ännu inte givit dem rättvisa i form av tillräckligt bra produktbilder och produkttexter. Jag utökade också sortimentet av yogamattor.

När jag själv ska packa och skicka blir varje beställning och kund värdefull för mig. Det är dessutom ganska kul att prata med de kunder som ringer och frågar om produkterna. Jag gör till och med som Zappos och tipsar om konkurrenter när jag inte kan erbjuda det en kund efterfrågar.

Efter att den nya plattformen varit uppe ett par månader börjar också butiken ranka bättre i Google. Försäljningen ökar och yogakläderna gör att ordervärdet stiger.

Miguru är fortfarande en liten nätbutik. Jag räknar med att sälja för 500 000 kronor under 2011. Mina mest akuta behov av förbättringar är att:

  • Förbättra samtliga produkttexter. Texterna ska bli mer beskrivande, utförligare och bättre hjälpa kunderna att välja rätt produkt. Med unika produkttexter räknar jag med att ranka bättre i Google.
  • Bättre produktbilder. Jag ska ha bilder på varje färg av mina yogakläder. Jag tänker även lägga upp videofilmer om vissa produktkategorier. Exempelvis ”Så väljer du yogamatta”.
  • Skriva mer frekvent på Miguru-bloggen samt skriva mer texter om yoga i själva butiken.
  • Om vi bara får en dagisplats för vår 15 månaders dotter Lova snart så ska jag dessutom lansera en dansk variant av butiken och eventuellt en engelsk språkvariant. Jag ska också testa att sälja via auktionssajten Tradera och på hälso- och fitnessmässor.

    E-handel är svårt. Det krävs kunskap, engagemang och kapital för att lyckas. Samtidigt är möjligheterna stora. Det finns många segment är underutvecklade och e-handeln växer kraftigt.

    28 thoughts on “E-handel är svårare än du tror

    1. Mycket intressant läsning, att till och med du kan ta fel beslut.
      Det visar att e-handel är mycket svårt!

    2. Tack för en intressant och inspirerande post. Skönt att någon vågar dela med sig och berätta om sina misstag. Sitter och nickar igenkännande. Det som verkar så enkelt är i verkligheten så oerhört mycket svårare och mer komplext än va de flesta tror. Ehandel är ingen walk in the park, det är stenhårt arbete dygnets alla vakna timmar och det är få förunnat att nå stora framgångar. Funderar du på att börja med ehandel så ta till dig Urbans post och läs gärna vad jag skrivit om ehandel för nybörjare. / Peter

      http://nolingo.se/nyborjarens-guide-till-battre-ehandel

    3. Intressant genomgång! Tack för bra läsning 🙂

      En annan viktig poäng i förbättringar är sortimentet. Nu är inte jag intresserad av Yoga och har ej koll på branschen men en lärdom jag har av både egna och andras ehandel är att desto större sortiment = desto större försäljning. Detta inte bara eftersom fler hittar det de letar efter när de kommer till butiken, utan också därför att den långa svansen i Google blir än längre.

      Lycka till!

    4. Så här ett år efter att jag och min hustru lanserade vår webshop känner jag igen en hel del av det Urban skriver om. Många fel är gjorda och webshopen har inte blivit det vi hade hoppats på. Det positiva är att man har lärt sig oerhört mycket, men det har kostat både tid och pengar.

    5. Ett proffs med roockie-misstag?

      ”I varje nummer av Internetworld, som år 2000 var en ren konsumenttidning, testade jag fem nätbutiker.” Urban, du inleder ditt inlägg med att redogöra din erfarenhetsbredd, vilket är väldig bra! Detta ger mig som läsare stora förväntningar på din kunskap.

      Därför förstår jag inte hur du har kunnat göra de misstag du gjort och framför allt hur du kan fortsätta göra samma misstag under 2011? Med fel så syftar jag främst på valet av handelsplattform och valet att anlita en ”vän” som gör jobbet åt dig.

      Det skiljer lite mellan den svenska mentaliteten och den mentalitet som råder i mitt ursprungsland, vilket i sin tur influerat mig. Ingen av mina vänner skulle dra mig på 60 000 kr för ett liknande arbete och framför allt skulle inte jag kräva så av mina vänner. Men jag har ingen rättighet i att kommentera just detta.

      Det jag tycker är märkligt är att det finns etablerade företag som tar betydligt mindre (eller i värsta fall lika mycket) för samma arbete.

      Du skriver vidare att implantationen har kostat dig 60 00 kr, alltså totalt 120 000kr. Oj! Jag vill inte vara elak, men min slutsats är att du är väldigt duktig på att spendera dina pengar. På denna punkt tar jag hatten av mig, helt klart!

      Man kan tro att sagan slutar här, men vidare förflyttning och implementering hos Askås kostar ytterligare 20 000kr. Detta är iofs ett steg i rätt riktning och med all sannolikhet en klok investering. Hittills har läroböckerna för driften av e-handel kostat dig 140 000 kr. Jag kan tycka det vara lite märkligt, att en så kunnig och erfarenhetsrik person som du begår dessa misstag i sin egen bransch.

      Här slutar min kritiska inställning och jag vill därför dela med mig några av mina förslag till hur jag själv skulle gå till väga. Notera att jag inte ens har 1% av din erfarenhetsbredd, förmodligen inte har samma kunskapsdatabas som du och att jag är helt ny i branschen.

      Tidigare har jag bloggat om dig och även skrivit en del kritik mot dina rekommendationer, det går att läsa under följande länk; http://www.igor.pavlic.se/blogg/sa-valjer-du-e-butik/.

      Du skriver att du varken hade tid eller engagemang till att vidareutveckla din butik, kan detta bero på den svårighet du har upplevt hittills? Det behöver inte vara så svårt alls!

      Till att börja med har jag valt att utesluta alla parasiter som kallar sig för ”etablerade e-handelslösningar”, därbland Askås. Visserligen är detta ett enkelt sätt för den enskilde personen att komma igång och titulera sig som e-handlare, men för en person med lika stort riskbenägenhet som du (betala för design), bör lösningen av open source plattformar (Magento, http://www.magentocommerce.se/) tillsammans med etablerade konsulter vara en mycket bättre lösning, tycker du inte?

      Har man varken tid eller kunskaper, men är villig att kasta bort 60 000 kr på en design och förändring, kan man lika gärna ta kontakt med exempelvis iCommerce (http://www.icommerce.se/). De gör hela jobbet åt dig, är specialiserade på Magento och ger även garanti.

      Magento fungerar alldeles utmärkt, är oerhört kraftfull plattform som inte har några som helst begränsningar, vilket din e-butik på Askås har. Magento kostar heller inte en enda krona för ”Community”-versionen. Skulle du vidareutveckla din e-butik och bli Sveriges nya CDON.com, finns deras professionella paket som kostar och som är anpassad för stora e-butiker. Gillar du inte just magento så finns det minst 50 större aktörer som är gratis och relativt bra. Min personliga åsikt är att Magento är en av de bästa plattformarna på marknaden.

      När det kommer till valet av formgivning finns det i dagsläget väldigt många ”Themes” eller ”Templates” som går att installera och anpassa efter eget bruk. Oftast krävs det inte mer än grundläggande kunskaper inom hemsideredigering (HTML, PHP, CSS etc).

      Jag väljer att inte ta upp alla fördelar med Magento, men några av de bättre fördelarna är att Magento är grymt sökmotoroptimerad redan i grunden! Mitt första e-handelsprojekt var Shopis (http://www.shopis.se/) som drivs tillsammans med en god vän till mig. Med lite erfarenhet och större engagemang, valde jag även att driva igång en egen e-butik; Pavlic Store (http://www.store.pavlic.se/) som säljer designade lågenergilampor.

      Mina butiker ser inte alltför professionella ut, rent utseende mässigt och är fortfarande under utvecklingsfasen Men de är i drift och erbjuder en grym service!

      De är inte lika vackra och stilrena som exempelvis Lenson (http://www.lenson.com), det erkänner jag! Å andra sidan er inte din e-butik Miguru (http://www.miguru.se/) lika vacker heller, med tanken på att den har kostat dig 140 000 kr.

      Den stora skillnaden mellan dig och mig är att jag har betalat 0 kr och ett antal egna timmar mot dina 140 000 kr. Detta är inte ett påhopp, utan min personliga åsikt om både din och mina butiker, båda behöver förbättras! Ett förslag här är att vända sig mot studentkåren!

      Underskatta inte studenterna. Det finns alltför många unga och duktiga personer på de svenska universiteten, men som saknar förmåga att nå ut i marknadslivet. Du skulle med all sannolikhet kunna nå ut till väldigt många sådana. Glöm inte att en student tjänar i bästa fall tjänar runt 60 000 kr på ett helt år! Vad tror du reaktionen skulle vara av att hitta en ambitiös och kunnig student som gör jobbet åt dig för exempelvis 40 0000kr (även 25 000 kr kan man räkna med)!

      Den största faran med att anlita en student är att det kan ta tid innan jobbet är färdigt, det kan bli fel och en del strul då vanligtvis studenten inte är ett etablerat företag som ger garantier på utfört arbete. Vidare så kan det hända att studenten arbetar på ett speciellt sätt, vilket försvårar vidareutvecklingen i framtiden.

      Allt detta går att lösa! Skulle du behöva hjälp på denna punkt har jag en del kunniga och väldigt ambitiösa studenter att erbjuda dig! De arbetar enligt senaste standarden och är mycket nördiga på det som de gör!

      Personligen tycker jag att om jag haft 140 000kr så skulle min butik vara till och med bättre än både Lenson och CDON.com! Med det är kanske bara en overklig dröm jag har?

      Jag skulle vilja avsluta mitt långa svar till dig med att det krävs intelligens, engagemang och kreativitet för att lyckas som e-handlare. Jag har inte alltför stort kapital att satsa på e-handel, men har ändå klarat mig rätt bra. Målet är inte att bråka med e-plattformarna, utan att vara den bästa säljaren på marknaden!

      Därmed krävs det att man älskar det man gör, i stil med den här personen; http://www.youtube.com/watch?v=gPbh6Ru7VVM&fmt=18.

      Jag hoppas att Miguru blir Sveriges bästa e-butik när det kommer till valet av yoga-prylar! Jag vet att du kan, sätt dig bara ner och gör det bästa av saken!! (:

      Med all välmening,
      Igor Pavlic

      http://www.igor.pavlic.se/

    6. Om du läst mitt inlägg men ett öppet sinne hade du kanske kunnat lära dig något av mitt blogginlägg, men det är klart att jag blottar för denna typ av kritik när jag öppet skriver om misstag som de flesta skulle tala tyst om. Men jag tror på öppenhet och ödmjukhet.

      Att betala 60 000 kr för att en riktigt duktig grafisk designer tar fram en bra form till en butik är inget överpris. En usel design kommer att resultera i tappad försäljning. När jag jobbar med vänner så väljer jag att betala en vanlig taxa eftersom det blir bäst så. Kompispriser brukar normalt resultera i sena leveranser och minskad vänskap.

      Jag undersökte möjligheten att använda Magento som är en mycket intressant plattform, men om jag skulle anlita en konsult fixa implementeringen så skulle det kosta en hel del. Till saken hör att jag lätt fyller mina 40 timmar i veckan på att skriva nyhetsbrev, föreläsa och konsulta. Därför har jag inte tid att själv installera open source system.

      Därför valde jag Askås som tvärt emot vad du säger är en mycket prisvärd e-handelsplattform – ännu mer så med den rabatt jag fått på priset.

      Lycka till med dina e-handelsprojekt.

    7. Urban, missförstå mig inte, jag respekterar och uppskattar att du delar med dig av dina misstag! Precis som du säger vågar inte alla göra det. Men vi har helt enkelt lite olika åskter om hur man ska gå till väga för att driva igång en mindre e-butik! (:

      Önskar dig en trevlig helg,
      Igor Pavlic

    8. Trevlig & intressant läsning! 🙂 Har ju läst din artiklar (och andra proffs artiklar) samt bok under både uppstart och under den tid jag drivit webbutik. Ibland kunde man nästan känna sig lite otillräcklig när man vill leva upp till det som sades, och på något sätt får den här artikeln mig att kunna luta mig tillbaka och tänka att ”det var inte mig det var fel på, det är misstag man gör” 🙂
      Lycka till med e-handlandet och underhåll engagemanget, engagemanget kan tryta med jämna mellanrum och då gäller det att hitta nya intressanta vägar.

    9. Vilken fantastisk resa du gjort och otroligt roligt att få läsa om den.
      Intressant hur tydligt den visar relationen mellan kunskap och genomförande.
      Jag stöter ofta på människor som inte förstår hur andra kan göra misstag speciellt om dessa kan ”allt”. Det är som att säga kan du allt i teorin så kan du allt i praktiken och världen är ju långt ifrån det. Visst har man ett försprång men det finns så mycket mer att lära sig.
      Önskar dig lycka till i framtiden.

    10. Väldigt intressant läsning! Tack!

      Känner igen mig mycket från de e-handlar jag jobbat med.

      Titeln på inlägget stämmer väldigt bra tycker jag. E-handel är inte lätt på något sätt. Även om man har stora kunskaper inom området finns det inget som säger att dessa går att applicera rakt av på ett visst projekt.

      Hur självklart det än låter så är det otroligt viktigt att följa rådet att hålla e-handelsprojektet så enkelt som möjligt. Ju mer komplext det blir desto fler chanser har du att göra fel. Detta gäller alla bitar egentligen, design, sortiment, logistik osv

      Detta står lite i kontrast till vad Anton Johansson säger i sin kommentar. Större sortiment = mer försäljning. Det stämmer såklart till att man kan få mer trafik från bl a sökmotorer, men det krävs också betydligt mer av dig som säljare att sälja fler produkter. Det ställs helt andra krav på produktinformation, logistik och förtroende för dig som säljare. Det är dessutom svårare att etablera sig som ledaren, det naturliga stället att vända sig till för ditt område.

      All lycka Urban, det blir kul att följa din resa!

    11. Jag håller med Igor Pavlic om nästan allt han skrev.
      Det är svårt att tro att sådana misstag görs en person som förläser en kurs och pratar bl.a. om ”Så väljer du rätt e-handelsplattform” och har skrivit ”E-handlarens handbok”.
      Jag kommer troligtvis inte gå denna kurs efter detta inlägg.

    12. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är nog lätt hänt i början att man bara rusar på utan att ta till sig andras erfarenheter.

    13. Jag tycker det är starkt av en person som livnär sig på att lära andra om e-handel att erkänna att man själv gjort många misstag. Själv skulle jag hellre ta inspiration från någon som gjort alla misstag man kan (och lärt sig av dem) än från någon som säger sig ha gjort allting rätt och därmed inte har några referensramar för sina påståenden.

    14. På föreläsningarna delar jag med mig av ännu mer pinsamma misstag än de som jag skriver om på Uppkopplat.se. Man måste kunna bjuda på sig själv.

    15. Jonathan,

      Personligen skulle jag föredra att bli inspirerad med aktuella och smarta lösningar, än pinsamma historiska misstag. Det som var aktuellt för 10 år sedan är inte det idag, världen är ständig i en rörelse.

      Vidare anser jag att ingen seriös rådgivare skulle råda, eller för den delen själv göra, en större satsning (120 000 kr) på en obeprövad idé. Som börshandlare räknar vi ständigt på risk/reward innan vi verkställer en trade. Likaså är det för e-handel.

      Jag skulle personligen berätta mina misstag, det tycker jag att alla ska göra. Men det viktiga i ett sådant fall är att även råda mina läsare om alternativa metoder. Det är viktigt att säga vad man inte ska göra, men även ge förslag på vad man kan göra!

      Det är trots allt 2011 och Google Webbplatsoptimeraren (Google WebsiteOptimizer), http://www.google.com/WebsiteOptimizer är ett helt gratis och alldeles utmärkt alternativ till att ta fram en optimal design.

      Dessa verktyg används för att det viktiga är inte vad du tycker, utan vad dina kunder/besökare tycker om din e-butik.

      Slutligen tycker jag att det är viktigt att göra skillnad mellan e-handel och företagande. Personligen tycker jag att problematiken i ovanstående inlägg berör administration och organisation i ett företag, inte e-handeln i sig.

      Ett exempel på svårighet med e-handel skulle vara hur Urban skulle göra en tillräckligt beskrivande produkttext. Ett annat är hur produktbilderna bäst skulle illustrera yogaprodukterna, eftersom kunden i fråga ej kan ta, klämma eller i detta fallet sitta/ligga på produkterna.

      Ett av de bättre exemplen på denna problematik finns förmodligen hur skobotiken Brandos (http://www.brandos.se/). Hur kan Brandos ta fram en tillräckligt bra beskrivning på sitt utbud. Hur provar man skor på distans? Det är just det som är svårigheten med e-handel.

      Vilken kontorsstol (programvara) är inte en primär svårighet, enligt min uppfatting.

      Slutligen vill jag säga att jag verkligen gillar att debatten fått liv och att många är villiga att dela med sig av sina åsikter. Enbart på det här sättet kan vi ser verkligheten ur fler perspektiv! 🙂

    16. Det stämmer bra Anton!

      Detta är en lärdom vi dragit, att inte börja med ett för litet sortiment. Har nu i efterhand konstaterat att vi bland annat hade behövt ett större sortiment för att få bättre försäljning. Det fungerade dåligt att börja i liten skala och tro att man skulle kunna arbeta upp butiken och underhand utöka sortimentet. I alla fall i vårt fall ska jag kanske säga.

    17. Tack för en mycket bra artikel. Det är precis detta som är problemet. Att lyckas. även om man inte har så stora ambitioner att växa, så är det oerhört svårt att synas därute. Det kostar. Men jag tror också att man inte får ge sig i första taget, utan låta det hela växa med tiden.
      ElwinSound
      Patrik Elwinson

    18. Urban jag har följt dig i några år.
      Vill tacka dig för att du finns och bjuder rakt upp o ner på din verklighet.
      Vill tacka även Igor Pavlic som får det hela att gnistra till 🙂
      Har många dyrköpta erfarenheter i webbshoppsbagaget.

      Namaste

      Urban Swenning

      Wasséns & Co Ab

    19. Tack för att du valt att vara öppen med dina misstag! Jag jobbar själv som föreläsare och konsult, och hjälper på daglig basis andra företag att lyckas och det är dock skönt att läsa om någon annan som faktiskt implementerat det de själva konsulterar sina kunder att göra, och som också bevisar min tes – Det är så otroligt lätt att ge andra råd, men en helt annan sak att genomföra dem framgångsrikt själv.

      Jag önskar att fler konsulter och rådgivare inom den digitala sfären skulle prova att göra samma sak. Det skulle, i mina ögon, göra det lite lättare att ha förtroende för deras åsikter.

      Stort lycka till med Miguru!

      Vänligen,
      Magnus – http://www.Uttaget.se / http://www.Gamsun.se

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte.