Glöm aldrig texten

Skriften uppfanns i Mesopotamien för drygt 5 000 år sedan. Det skrivna ordet är en sådan bra uppfinning att skriftsystem har skapats oberoende av varandra i Indien (2500 f kr), på Kreta (1900 f kr) och i Kina (1300 f kr). Tryckerikonsten kom långt senare med en allt större spridning av texter som resultat. Det skrivna ordet har tjänat oss väl och med webben har det skrivna ordet snarare stärkts än försvagats.

Tim Berners-Lee uppfann world wide webb 1990. När han skapade www som ett i grunden textbaserat system där texter bands samman av länkar som man kunde hoppa mellan med en webbläsare. När internet senare kommersialiserades i rask takt blev ljud, bilder och rörliga bilder en allt viktigare del av informationen som snurrar runt i systemet. De två senaste året har fokus legat mycket på nya plattformar som smartmobiler och surfplattor. Men inget av detta förminskar textens betydelse.

Det är lätt att dras med i allt det nya. Senaste veckan har kvällarna försvunnit med att jag har installerat appar på min nya Android-mobil. Själv älskar jag att surfa mobilt, men de flesta svenskar surfar och köper fortfarande mest med en vanlig dator.

Jag är övertyga om att nästan alla sajtägare och e-handlare får tillbaka mer på en investering i att se över och förbättra alla texter på sajten. Det är normalt inte svårt att identifiera vilka texter som är viktigast för att kunna prioritera vilka som ska ses över först. Här kan du ta hjälp av ditt webbanlysverktyg. På vilka sidor kommer besökaren in och från vilka sidor lämnar han sajten? För den vanliga sajtägaren handlar det också om produkter och tjänster, om oss sidan och kontakta oss sidan. För e-handlaren är det storsäljarna och de produkter hon har största vinsten på.

Kolla in butiken Coolstuffs produkttexter. Även de mest obetydliga produkter får texter värda en storsäljare. Det handlar om välskrivna texter med humor och känsla parat med hårdfakta och kundrecensioner.

Ta också tillfället i akt att se över era titeltaggar och metadescriptions när ni skriver om texterna för att få ett extra lyft i sökmotorerna.

Dina viktigaste produkters texter bör innehålla:

  • Övertygande säljtexter som beskriver hur den specifika produkten kan hjälpa kunden med rubrik och underrubrik
  • Unika produktbeskrivningar
  • Sammanfattning av hela texten
  • Handskrivna titeltaggar och metadescription och länktexter
  • Intressanta mellanrubriker
  • Flera produktbilder
  • Videos där produkten demonstreras
  • Länkar till tillverkarna
  • Möjlighet för kunderna att betygsätta produkten
  • Det är bara att sätta igång. Skriv om en text om dagen så har du betat av de absolut viktigaste texterna på ett par veckor.

    2 thoughts on “Glöm aldrig texten

    Comments are closed.