När kvartersbutiken stänger
BY ON Feb 16, 2011
1

Det finns en oro hos många affärsinnehavare att kunderna kommer att använda deras butiker som showroom för att sedan köpa produkterna på nätet. Egentligen är det precis tvärt om – de flesta researchar på nätet för att senare handla produkterna i en vanlig fysisk butik. Det är oerhört svårt att presentera en produkt fullt ut […]

Det finns en oro hos många affärsinnehavare att kunderna kommer att använda deras butiker som showroom för att sedan köpa produkterna på nätet. Egentligen är det precis tvärt om – de flesta researchar på nätet för att senare handla produkterna i en vanlig fysisk butik.

Det är oerhört svårt att presentera en produkt fullt ut på nätet. Till det kommer att de flesta kunder vill ha prylarna direkt när de väl har bestämt sig. Sedan finns fortfarande en utbredd skepsis att betala med kort till en okänd butik.

82 procent av svenskarna har sökt efter information om varor och produkter på nätet under första kvartalet 2010, enligt Statistiska Centralbyrån. Det kan jämföras med de 50 procent som faktiskt handlade något på nätet under samma period. 18 procent av svenskarna har fortfarande aldrig handlat på nätet.

I reda siffror omfattar näthandeln 4,5 procent av detaljhandelns omsättning, enligt Handelns utredningsinstitut. Då är inte resor och biljetter med i siffrorna. Det är klart att det är en slant i absoluta siffror, men fyra procent är fortfarande väldigt lite. Ungefär så stor andel som röstade på Vänsterpartiet i senaste valet. På sikt kanske näthandeln kan ta 20 procent av detaljhandeln, men då är det fortfarande kvar 80 procent till de vanliga butikerna.

Tittar du på segment inom e-handel ser bilden annorlunda ut. Inom bokhandeln har näthandeln en fjärdedel av försäljningen. En siffra som bara kommer öka med e-bokens intåg. Fackbokhandeln har varit helt handfallen inför näthandelns framgång – trots att Adlibris startade 1997 har ännu inte den fysiska fackbokhandeln presenterat en hållbar strategi för att möta näthandeln.

Inom resor har de stora aktörerna 60 procent av sina transaktioner på nätet. Frågan är varför någon ska köpa sina resor på något annat sätt än på nätet?
Hemelektroniksektorn brottas inte bara med en extrem konkurrens i alla kanaler, utan även låga marginaler och fullständig pristransparens. Lägg till framgångsrika nätaktörer och det borde vara plågsamt att sälja hemelektronik. Den enda vinsten som går att skrämma fram är med produktförsäkringar som ingen behöver.

Ser vi till konsumenternas beteende så måste alla företag synas på nätet. Och multikanal är bättre än monokanal, men det är inte i alla lägen nödvändigt att sälja på nätet. Sluta frukta e-handeln – gör den till din vän istället.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Otroligt att vi pratar om det här fortfarande fast det är 2011….
    Är du rädd för kanalkonflikt och orolig för kannibalisering, tänk om. Kannibalisera på dig själv innan någon annan gör det, som Toby på GAP sade. 🙂