Facebook är gemenskap light

Ytterst få varumärken, produkter eller tv-program startar idag egna communitys. Istället lägger 9 av 10 upp en Facebooksida, enligt CMS-bloggen Might Know Something Else. Facebook har blivit företagens biljett till den sociala webben.

”Inte ens egen URL, egen drift och egen design med tillhörande Facebook Connect login lockar alltså längre. Det har bryskt övergetts till förmån för så enkel login, autenciering och närhet till ”wall-chatt” som möjligt. Den blåa standard Facebook-utséendet ger duger tydligen gott tillsammans med en logotypebild i storleken 200px × 23px.” skriver MKSE.com

Det var många år sedan jag rekommenderade ett företag att starta en egen community. Det är oerhört svårt att få liv i ett community och om du mot förmodan skulle lyckas så kan användarna överge dig på en helg. Jag har sett det på nära håll.

Varför väljer då företag att lägga sina sociala medie-satsningar hos Facebook? Det enkla svaret är att det funkar. Har du redan en kunddatabas så är det relativt enkelt att få vänner på Facebook. Det kostar inte särskilt mycket att driva en Facebooksida. Några arbetstimmar i veckan och det kan rulla på fint. Dessutom blir det trollfritt då användarna loggar in med sina egna identiteter.

Att starta ett nytt fristående community kräver ett lockande ämne för målgruppen att samlas kring. Ett ämne som det kan skapas en sammanhållning kring. Idag är det mest ideella föreningar som kan klara det. Själv tvivlar jag att det verkligen går att bygga en stark sammanhållning och identitet på Facebook där det redan finns miljontals grupper och sidor. Facebookanvändarnas lojalitet är först och främst till sina vänner. Det passar å andra sidan företagen bra som inte vill skapa ett socialt monster de inte kan kontrollera. Facebook är gemenskap light