Hur Groupon gör offline meningslöst

När grundarna av dealsajten Groupon tackade nej till Googles bud på närmare 6 miljarder dollar blev det tydligt att Groupon hade hittat en guldåder i skärningen mellan online världen och den fysiska värden. Nu väntar vi på hur stor Groupon och alla dess kloner kan bli.

För dig som har missat Groupon är det en sajt där användarna varje dag får mycket bra erbjudande knutna till hemstaden via mejlutskick. Ofta med rabatter på 60 procent för exempelvis en skönhetsbehandling, en trerättersmåltid eller en presentcheck för en nätbutik. Kunderna köper en specifik kod som sedan går att lösa in mot ett fint erbjudande.

Med dealsajterna kan företag med en begränsad nätnärvaro utnyttja digital marknadsföring riktad mot en lokal marknad. Dessutom försöker Groupon få användarna att sprida deras deal på Facebook och Twitter. Det ger Groupon en stark prägel av social shopping där vänners rekommendation gör köpinpulserna ännu starkare.

Det är klart att det kostar att erbjuda 60 procents rabatt och sedan dela på intäkten med Groupon. Dessutom kan man undra om otrogna rabattjägare är den målgrupp du vill nå ut till? Groupon är hur som helst ett bevis på att offlinevärlden och onlinevärlden blir allt mer integrerade med varandra. Frågan är om inte offline och online börjar bli meningslösa kategorier. Med en smartphone i var mans ficka blir offline ett reservat för en allt mindre grupp människor.