Märk annonslänkar
BY ON Mar 17, 2011
0

För att kunna utvärdera din onlinemarknadsföring är det viktigt att märka upp länkarna från annonserna med olika nyckelord för att kunna skilja olika kampanjer åt och se vilka som ger högst ROI. Om ditt Google Analytics-konto är kopplat till ett aktivt Google AdWords-konto och en automatisk märkning är aktiverad behöver du inte märka dina webbadresser […]

För att kunna utvärdera din onlinemarknadsföring är det viktigt att märka upp länkarna från annonserna med olika nyckelord för att kunna skilja olika kampanjer åt och se vilka som ger högst ROI. Om ditt Google Analytics-konto är kopplat till ett aktivt Google AdWords-konto och en automatisk märkning är aktiverad behöver du inte märka dina webbadresser i AdWords. GA spårar automatiskt alla dina AdWords-kampanjer. Du måste dock fortfarande märka alla länkar till betalda sökord som kommer från andra nätverk som t ex Eniro eller Yahoo, liksom dina bannerannonser och andra annonser samt länkarna i dina e-postkampanjer.

Märk kampanjen med några eller alla dessa variabler:

* Kampanjkälla (ex. Yahoo, Aftonbladet, nyhetsbrev)
* Kampanjmedium (ex. PPC, banner, e-post, blogg)
* Kampanjterm (ex sökordsgrupp)
* Kampanjinnehåll (används för att skilja annonser åt)
* Kampanjnamn (produkt, reklamkod, slogan)

Kampanjlänkar består av en webbadress följt av ett frågetecken och dina kampanjvariabler. Oftast räcker det att använda Källa, Medium, Namn och Term (för betalda sökord).

Google har ett eget verktyg där du enkelt märker upp dina länkar.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.