Internetekonomin större än du trodde

När jag tittar på gamla filmer ser jag bara hålet av ett icke-existerande internet. Jag ser stereo-apparaterna, tv-apparaterna, de trådbundna telefonerna och har svårt att fatta att för bara 20 år sedan gick livet vidare utan internet, Spotify, e-handel, podradio, webbteve, e-post, Google och Facebook. Det är som att sakna ljudet i en stumfilm.

I ett försök att visa på hur viktigt internet är har The Boston Consulting Group tagit fram rapporten ”Sverige Online – Hur internet omvandlar den svenska ekonomin” på uppdrag av Google. De pålästa rapportförfattarna kommer fram till att internetekonomin var värd 205 miljarder kronor 2009 eller 6,6 procent av BNP-n. Det är större än hela byggsektorn och mer än tre gånger större än jordbrukssektorn. Detta utan både rot-avdrag och EU-bidrag.

Till de 205 miljarderna har rapporten inte räknat med indirekt påverkan som minskade transaktionskostnader då internet gör det enklare för konsumenter och företag att göra bättre köpbeslut. Inte heller elektronisk B2B-handel och C2C handeln räknas in i siffrorna. Hur värderar man att en kund kan göra en prisjämförelse mellan 40 leverantörer på ett par sekunder? Hur värderar man att jag utan ansträngning kan sälja prylar jag inte längre behöver? Den minskande friktionen i samhällsekonomin är värd mångdubbelt mer än de 205 miljarder kronor som själva internetekonomin är värderad till.

Internet har givit mindre och medelstora företag möjlighet att använda tjänster och verktyg som tidigare bara storföretag kunde utnyttja. Tyvärr visar rapporten att mindre företag är betydligt sämre på att utnyttja de nya verktyg som internet ger företagare för att lyckas. Det är främst kunskapsbrist och tidsbrist som får de mindre företagen att avstå från kostnadseffektiv onlinemarknadsföring, samarbete med kunder och geografisk expansion. Internet är en hävstång för att lyckas. Företagen med en avancerad webbnärvaro med onlineförsäljning och internetmarknadsföring växer snabbare än företag med låg webbnärvaro, enligt rapporten.

Internet behöver inga subventioner för att lyckas, men lek med tanken om vi skulle använda jordbrukssubventionerna till att utveckla internetekonomin – vart skulle Sverige vara om fem år då? Företagare som lär sig att hantera nätet har betydligt större chanser att lyckas än de som inte orkar eller vågar lära sig allt om e-handel, onlinemarknadsföring och sociala medier.  Dessutom är det ju roligare att vara med på tåget än att stå kvar på stationen när vi rör oss mot en verkligt ny ekonomi med superlåga transaktionskostnader.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.