Nå 1,3 miljoner kunder via Tradera

Auktionssajten Tradera.com har 1,3 miljoner unika webbläsare i veckan och 81 miljoner sidvisningar i veckan enligt Kia Index. Det gör Tradera till en av Sveriges absolut mest besökta sajter. Detta är också den viktigaste anledningen till att 500 företag har startat butiker på auktionssajten sedan möjligheten lanserades hösten 2010.

En av de största utmaningarna för e-handlare är att få tillräckligt med besökare till sina butiker. En genväg är att istället flytta ut sin butik till populära sajter som Tradera och Blocket. Idag finns butiker som Lindex, SJ och Webhallen på Tradera.

Det går att registrera ett vanligt konto hos Tradera utan startkostnad för att börja sälja, men företag har möjligheten att öppna en egen butik på Tradera. Då kan de samla alla sina auktioner på ett ställe och kan förutom auktioner även sälja sina produkter till fastpris.

Att sälja hos Tradera kostar från 6 procent av försäljningsvärdet men aldrig mer än 80 kronor exklusive moms. Att samla sina auktioner och produkter i en butik kostar från 400 kr/månaden exklusive moms.

Det är en fördel att rea ut restvaror eller returer på Tradera för att inte skapa en förväntning av prissänkningar i den vanliga butiken.

– Starka varumärken fungerar bäst att sälja på Tradera. Produkter som exempelvis får en hög ranking på prisjämföraren Prisjakt brukar sälja bra, säger Tomas Tysén på Ebay Sweden som äger Tradera till E-handelstrender.
Att kunna erbjuda möjlighet att sälja till fasta priser har varit en nödvändighet för att få företagen att börja sälja på Tradera, men det är auktionerna som driver trafiken, enligt Tomas Tysén.

Företag kan betala för ökad exponering av sina produkter. Tradera kan dessutom upphöja ett erbjudande till Veckans fynd, men då handlar det om kända varumärken och ett pris som ligger 30 procent lägre än de lägsta priserna på Prisjakt och minst 100 stycken produkter.