Cdon Group bjuder 346 miljoner för Tretti.se

Cdon Group fortsätter sin uppköpsrunda med att bjuda 346 miljoner kronor för vitvarunätbutiken Tretti. Det är 28 procent över aktiekursen och motsvarar 77 procent av förra årets omsättning. Budet motsvarar 6,3 gånger de fem senaste årens sammanlagda resultat – vilket visar vilken tro det finns på bolagets framtid. Går affären igenom är det den största e-handelsaffären sedan Hakon Invest betalade 428 miljoner kronor för 50 procent av aktierna i Inkclub.

Huvudägarna i Tretti, La Briot AB, styrelseordförande Jan Friedman och VD Paul Fischbein, vilka tillsammans innehar cirka 39 procent av aktierna och rösterna har accepterat erbjudandet. Andra ägare som kontrollerar 11 procent av aktierna har också accepterat budet. För att affären ska gå igenom kräver Cdon Group att de får köpa minst 90 procent av aktierna.

Cdon Group har en uttalad strategi att växa genom uppköp och de har en historia med lyckade uppköp som Nelly.com och Gymgrossisten. Enligt årsbokslutet för 2010 hade Cdon Group en kassa på 431 miljoner kronor vid årsskiftet. Det betyder att det kommer finnas pengar kvar även efter ett köp av Tretti.

Andra uppköpskandidater borde vara alla snabbväxande lönsamma e-handelsföretag som omsätter över 10 miljoner kronor och inte direkt konkurrerar med Cdon Groups nuvarande nätbutiker.

Om köpet går igenom kommer Cdon Group med råge att passera 2,5 miljarder kronor strecket i omsättning under 2011. Det betyder i sin tur att Cdon blir ett allt mer intressant bolag att köpa för utländska investerare.