Fem saker jag lärde mig på NES11
BY ON Maj 6, 2011
4

Nordic Ecommerce Summit i Stockholm (NES11) var lärorikt både på scen och i vimlet. Förutom att det var väldigt kul att träffa så mycket e-handelsfolk så lärde jag mig en hel del: 1) Den som lyckas behålla sina kunder genom att ge bra kundservice och ett sammanhang är framtidens vinnare. Det är essensen av vad […]

Nordic Ecommerce Summit i Stockholm (NES11) var lärorikt både på scen och i vimlet. Förutom att det var väldigt kul att träffa så mycket e-handelsfolk så lärde jag mig en hel del:

1) Den som lyckas behålla sina kunder genom att ge bra kundservice och ett sammanhang är framtidens vinnare. Det är essensen av vad Gary Vaynerchuk berättade på det där underhållande sättet som bara streetsmarta amerikaner klarar av. Till saken hör att Gary är född i Vitryssland vilket gör honom ännu mer intressant. Lika bullrig och galen som Gary var på scenen var han artig och trevlig ute i vimlet.

2) Stora order är lika med stora returer. Kalle Bodestig från succén Mandel Design berättade att han och frun stönade varje gång en riktigt stor order rullade in. Då kan de nästan alltid räkna med stora returer.

3) Fixa en preheader på nyhetsbrevet. Genom att flytta texten i nyhetsbrevet där det står ”Kan du inte läsa detta mejl” åt höger och i istället klämma in ett lockande budskap som väcker mottagarens nyfikenhet berättade Joel Falck från Muminmuggar. Joel hade också arbetat upp ett förtroende i tre nyhetsbrev med mest innehåll innan det fjärde nyhetsbrevet slog till med hårda säljbudskap.

4) Ordna trafiken innan du lanserar butiken. Kalle Bodestig från Mandel Design berättade att han fixade trafiken först genom att skapa den fristående modeportalen Hittaplagget och sedan använda den till att driva trafik till Mandel Design.

5. Gooogles innehållsnätverk kan öka den vanliga söktrafiken. I diskussioner med Ludvig Friberger från CarpetVista så lärde jag mitt att genom att kampanjer med banners och textannonser i Googles innehållsnätverk ökar söktrafiken från det vanliga söket.

Bilden kommer från Inuse Pictures (some rights reserved)

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Hej

    Det som är kul Urban är att två av ovansåtende fem tips fick du inte till dig från scenen utan när du nätverkade ute på golvet (Mandel).

    Alla vi som ordnar konferenser sliter som bara tusan på att få tag på intressata och givande föredrag för publiken, Vi borde satsa ännu mer på nätverksarenan, det kanske är där de bästa tipsen finns och de braiga ideerna föds.

  • Urban Lindstedt

    Jag hade kunnat skriva en tjugolista om bra grejjor jag lärde mig. Om man snackar med folk så berättar de mer än man tror.

  • Hm. Missade verkligen något med NES11. Nästa år..

  • Pingback: Hårt vunna erfarenheter från e-handlare på Nordic eCommerce Summit « inUseful()