Nelly löste kundernas största farhågor
BY ON Maj 10, 2011
0

Modebutiken Nelly.com tillhör en av näthandelns kometer de senaste åren. Förra året omsatte butiken, som sedan 2007 ägs av Cdon Group, över 400 miljoner kronor. På Nordic Ecommerce Summit i Stockholm den 4 maj var grundaren Jarno Vanhatapio med sin avslappnade stil den självklara rockstjärnan inom svensk e-handel. Nelly.com frågade sina kunder om deras största […]

Modebutiken Nelly.com tillhör en av näthandelns kometer de senaste åren. Förra året omsatte butiken, som sedan 2007 ägs av Cdon Group, över 400 miljoner kronor. På Nordic Ecommerce Summit i Stockholm den 4 maj var grundaren Jarno Vanhatapio med sin avslappnade stil den självklara rockstjärnan inom svensk e-handel.

Nelly.com frågade sina kunder om deras största farhågor vid näthandel och svaren blev enligt Jarno Vanhatapio:

1) 45 procent svarade att de inte fick någon känsla för plaggen, formen eller tyget.

Nellys lösning:

Högupplösta bilder som gör att man kan zooma in tyget och därmed få en känsla av strukturen och materialet. Bilderna kompletteras med beskrivande texter.
Minst två bilder av varje produkt.
Video catwalk med två vinklar och slowmotion inzoomning.
Möjlighet att rotera visningen av skor i 360 grader.

2) 35 procent visste inte om plaggen kommer att passa dem storleksmässigt.

Nellys lösning:

10 dagar efter varje order får kunderna ett mejl med en länk till en sida där Nelly listar deras senaste inköp. Nelly ber sedan kunderna om att recensera storlekarna samt kommentera produkterna. Denna info ser sedan alla besökare i shoppen.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.