Gary gör allt för att behålla en kund

Gary Vaynerchuk började sin karriär med att sälja baseball- och fotbollskort. Som yngling kunde han på en helg tjäna tusentals dollar genom att kränga samlarkort. Detta satte hans vitryska far stopp för och tvingade istället den unge Gary att packa is för två dollar timmen i faderns spritbutik. Detta är inte en historia om fadersrevolt, utan preludiet till mångmiljonföretaget WineLibrary som säljer vin på nätet. Gary hittade sin plats i tillvaron när förstod att man kan samla på vin.

På vägen lärde sig Gary att nå ut till kunderna via sociala medier. Det är därför han har kommit till Stockholm. Och han har ett budskap:
– If someone tells you that you can´t do the same in your country. Punch him in the face.

Entreprenören Gary Vaynerchuk från New Jersey ber alla i publiken som har en inspelningsbar tv-box och inte spolar förbi reklamen räcka upp handen. Två modiga av runt 700 personer på Nordic Ecommerce Summit räcker upp handen. Då ber Gary dem komma fram för att ta dem i handen.

Poängen går fram. Samtidigt som de flesta marknadsförare förlitar sig på traditionell reklam så försöker publiken fly undan reklamen så gott det går. Tidigare zappade vi oss förbi tv-reklamen, nu spolar vi oss förbi reklamen. Själv hade jag aldrig orkat se på komediserien Solsidan utan att spola förbi de mastiga reklamblocken.

Tittar vi på värmekartor från webben är det väldigt kallt där bannerna finns. Vi har sedan länge lärt oss att inte se banners och marknadsförare som uppnår en klickfrekvens på 0,2 procent anses vara genier. Även öppningsfrekvensen på nyhetsbrev går ner.

Men annonspriserna ökar trots att effekten försämras.

Relevantare reklam är en väg bort från allt lägre klickfrekvenser. Annonsnätverken blir också allt bättre på att presentera rätt reklam för rätt person.
Tillbaka till Gary Vaynerchuk som erkänner att han själv gillar att titta på reklam. Gary har skrivit två böcker om hur sociala medier håller på att revolutionera näringslivet: Chrush It och Thank You Economy. Den förra är fantastisk medan tvåan känns som en upprepning. Jag förlåter honom för tvåan eftersom han är en av de bästa talare jag lyssnat på.

Gary tror fortfarande på traditionell reklam, men han tycker att den är för dyr. Garys lösning på problemet är att bygga riktiga relationer med kunder genom att skapa ett sammanhang för dem. Gary svarar på alla mejl och anser att Twitters sökmotor är den viktigaste platsen på internet.
I grund och botten skiter Gary i sociala medier, men han använder dem som verktyg för att bygga relationer. Framtidens vinnare är de som lyckas behålla sina kunder. Om du är beredd att göra allt för dina kunder så stannar de kvar och rekommenderar dig för sina vänner. Sedan blir det en hävstångseffekt när kunderna rekommenderar dig för sina 200 Facebookvänner eller 500 followers på Twitter.