Fyra tips för kvarlämnade korgar
BY ON Maj 13, 2011
0

Att produkter som besökaren lagt i varukorgen sparas till nästa besök är en funktion som de flesta e-butiker har idag. Men hur länge ska varorna ligga kvar i korgen? Låter man dem sparas en längre tid är risken att kunden slarvar i utcheckningen, inte upptäcker ”gamla” produkter och gör felköp. Här är fem förslag hur […]

Att produkter som besökaren lagt i varukorgen sparas till nästa besök är en funktion som de flesta e-butiker har idag. Men hur länge ska varorna ligga kvar i korgen? Låter man dem sparas en längre tid är risken att kunden slarvar i utcheckningen, inte upptäcker ”gamla” produkter och gör felköp. Här är fem förslag hur man kan undvika detta:

  • Lägg upp tumnagelbilder på innehållet i varukorgen för att tydliggöra vad som finns i den.
  • Informera tydligt om hur länge varorna sparas i korgen.
  • Använd grafiska element i utcheckningen för att lyfta fram kvantiteten av varje produkt, exempelvis genom att lägga siffran i en vit box på mörk bakgrund.
  • Visa antalet produkter som ligger i korgen bredvid summan. ”Summa (2 produkter): 798 kronor”.
  • Bilden: Some Rights reserved Hospi-table

    About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.