Tre vanliga konverteringsmissar

När konverteringsexperten John Ekman pratade på Webbdagarna i Göteborg satte han fingret på tre vanliga misstag som e-butiker gör gällande konvertering:

  • Man adresserar inte kundernas känslor och behov. Detta går att avhjälpa genom att jobba mer med bilder och grafik.
  • Call-for-action ligger på fel ställen. Ett exempel är att man låter kunderna klicka vidare på olika val på startsidan, men sedan inte ger dem möjlighet till avslut på undersidorna. Ett annat problem kan vara att besökarna bara ser en del av sajten eftersom det ligger ett så kallat horisontellt break på sidan, vilket är en naturlig gräns för besökaren. Gratisverktyget Attention Wizard som simulerar eyetracking kan fånga upp den typen av problem.
  • Ogenomtänkt användning av bilder. Bilder drar uppmärksamheten till sig och väcker känslor. Man bör arbeta medvetet med bilder för att skapa rätt reaktioner och signaler.
  • Bilden: Some rights reserved: Claudio Matsuoka