Tre vanliga konverteringsmissar
BY ON Maj 16, 2011
0

När konverteringsexperten John Ekman pratade på Webbdagarna i Göteborg satte han fingret på tre vanliga misstag som e-butiker gör gällande konvertering: Man adresserar inte kundernas känslor och behov. Detta går att avhjälpa genom att jobba mer med bilder och grafik. Call-for-action ligger på fel ställen. Ett exempel är att man låter kunderna klicka vidare på […]

När konverteringsexperten John Ekman pratade på Webbdagarna i Göteborg satte han fingret på tre vanliga misstag som e-butiker gör gällande konvertering:

  • Man adresserar inte kundernas känslor och behov. Detta går att avhjälpa genom att jobba mer med bilder och grafik.
  • Call-for-action ligger på fel ställen. Ett exempel är att man låter kunderna klicka vidare på olika val på startsidan, men sedan inte ger dem möjlighet till avslut på undersidorna. Ett annat problem kan vara att besökarna bara ser en del av sajten eftersom det ligger ett så kallat horisontellt break på sidan, vilket är en naturlig gräns för besökaren. Gratisverktyget Attention Wizard som simulerar eyetracking kan fånga upp den typen av problem.
  • Ogenomtänkt användning av bilder. Bilder drar uppmärksamheten till sig och väcker känslor. Man bör arbeta medvetet med bilder för att skapa rätt reaktioner och signaler.
  • Bilden: Some rights reserved: Claudio Matsuoka

    About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.