När e-et försvinner
BY ON Maj 25, 2011
0

Om fem år kommer vi inte att prata om e-handel, e-böcker, e-business eller något annan typ av verksamhet där det mystiska e-et hängs på. E-handel kommer att vara en kanal bland flera och behandlas på det sättet. Jag träffade en framgångsrik småföretagare på en kurs om e-handel. Han planerade att börja sälja samma produkter på […]

Om fem år kommer vi inte att prata om e-handel, e-böcker, e-business eller något annan typ av verksamhet där det mystiska e-et hängs på. E-handel kommer att vara en kanal bland flera och behandlas på det sättet.

Jag träffade en framgångsrik småföretagare på en kurs om e-handel. Han planerade att börja sälja samma produkter på nätet som sedan länge sålda i två fysiska butiker. Han hade noll koll på Twitter och skrattade när jag visade på fenomen som Unboxing (att folk filmar när de öppnar paket de beställt) på YouTube. När jag senare drog mina käpphästar att man måste ge kunderna en mycket god service och behandla dem väl var han inte särskilt imponerad av den kringresande e-handelsexperten:

– Det är självklart att jag måste behandla alla mina kunder väl och ge en god service. Annars får jag klappa ihop om några veckor.

Handlaren visste inte mycket om näthandel, men han hade intuitivt förstått att tekniken bara är ett medel för att hjälpa till med försäljning. E-handel handlar om handel. Ju snabbare vi inser det så kommer vi att fokusera på att sälja och ingenting annat. Först då kommer e-handel att ta sin rättmätiga position på marknaden.

En e-bok är en bok ingenting annat. Den läses som en bok och det är samma krav på en e-bok som en pappersbok för att den ska sälja bra. E-business är business. E-handlaren Peter Höjman gav ett mycket bra råd till blivande e-handlare på Scandinavian E-business Camp i tisdags:

– E-handel är ingen mirakelkur. Ta bort ordet e-handel ur din affärsplan. Funkar affärsplanen utan det ordet är du rätt ute. Då kan du sätta tillbaka ordet e-handel i affärsplanen igen.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.