Svensk e-handeln vid ett vägskäl

Vi vill gärna tro i Sverige att vi är en av de främsta e-handelsnationerna i världen. Det är långt ifrån sant. Danskarna har alltid legat före oss. Djupdyker vi i Postens senaste rapport E-handeln i Norden är det en större andel kunder i både Danmark och Norge som planerar att handla mer på nätet framöver. Svenskarna är också de nordbor som i minst utsträckning handlar från utlandet, enligt Posten.

Siffror från analysföretaget ComScore är mycket avslöjande var Sverige hamnar i hackordningen i Europas e-handelsliga. 89 procent av de brittiska internetanvändarna besökte shoppingsajter i januari 2011. I snitt stannade britterna sammanlagt 84 minuter på nätbutikerna under januari. Det gör britterna till det mest näthandlade folket i Europa.

På andra plats kom fransmännen där 87 procent av internetanvändarna besökte nätbutiker under januari 2011. Svenskarna kom först på åttonde plats i Europa och vi stannade bara 44 minuter på nätbutikerna under januari.

Cdon Group, som omsatte 2,2 miljarder kronor förra året, är en av de aktörer som drivit utvecklingen inom e-handel framåt i Sverige. Efter budet på 346 miljoner kronor för Tretti lär inte Cdon Group köpa och utveckla särskilt många fler nätbutiker under resten av året. Och ägarna Kinnevik storinvesterar i näthandel men främst utomlands. Det finns en rad mindre investerare som har ambitionen att utveckla e-handlare, men inte några av deras projekt har vuxit sig särskilt stora ännu.

Den viktigaste orsaken till att Sverige halkat efter i e-handelsligan är att de stora detaljhandelskedjorna endast gjort försiktiga e-handelssatsningar eller fortfarande saknar e-handel. När företag som Ikea sköter e-handeln med vänsterhanden så påverkar det utvecklingen. När Sveriges största handelsföretag ICA inte har en central e-handelssatsning så sätter det spår. Åhléns hade näthandel kring år 2000 men lade ner den. Att modeaktörer som Retail and Brands bara har näthandel för Polarn o Pyret är märkligt. När kedjor som MQ startar e-handel så är det småskaligt utan några egentliga resurser. Clas Ohlson har gjort en nysatsning på sin e-handel eftermisslyckande med etablering av fysiska butiker i Storbritannien. Först då förstod det gamla postorderföretaget vikten av e-handel för den fysiska handelns framgång.

E-handelstrender tror att svensk e-handel skulle må bra av fler utländska ägare som PPR (tidigare Pinault-Printemps-Redoute). PPR har gjort ett bra arbete med att utveckla Ellos och Ellos alla systerföretag. Webhallen har utvecklats bra med franska Pixmania som ägare. E-handelstrender har väntat och väntat på att Amazon ska satsa på en helsvensk butik.

Få av de tiotusentals små svenska nätbutiker kommer att bli särskilt stora. Ska e-handeln växa i Sverige måste de stora kedjorna satsa.

Bilden: Some rights reserved by Håkan Dahlström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.