Pocketshop vågar utmanar med designen
BY ON Maj 27, 2011
0

Bokkedjan Pocketshop lanserar en nätbutik med en utmanande design som får E-handelstrender att tro att de kommer att lyckas sälja pocketböcker på nätet trots att de är betydligt dyrare än Adlibris. Men det mest spännande med lanseringen är att de som första svenska aktör har släppt en variant av butiken som är helt integrerad med […]

Bokkedjan Pocketshop lanserar en nätbutik med en utmanande design som får E-handelstrender att tro att de kommer att lyckas sälja pocketböcker på nätet trots att de är betydligt dyrare än Adlibris. Men det mest spännande med lanseringen är att de som första svenska aktör har släppt en variant av butiken som är helt integrerad med Facebook. De planerar också att marknadsföra butiken på Facebook.

Pocketshop är den enda svenska bokhandelskedjan som har en lönsamhet att tala om – 7,5 procent av omsättningen. Det har givit dem självförtroendet att lansera en butik med en uppkäftig design och med samma prissättning som i sina fysiska butiker. Pocketshop matchar inte Adlibris priser på böcker på nätet – tvärtom var de 75 procent dyrare än Adlibris på de böcker som E-handelstrender jämförde.

– Det är vårt urval, service och personliga touch som är vårt främsta konkurrensmedel, säger Per Sjödell, vd på Pocketshop till Market.

När Akademibokhandeln aldrig lanserade sin nyckelfärdiga nätbutik pga vd-byte så har Pocketshop förstått vad multikanal handlar om:

  • Ytterligare ett skyltfönster att visa sina produkter i.
  • Ett sammanhållet erbjudande i alla kanaler.
  • En tro på sitt eget varumärke i alla kanaler.
  • Att skapa lojalitet mot varumärket.

Med kategorier som ”Vi gillar”, ”Skulle bli en grym film”, ”Svårsålt”, ”Tegelstenar” gör sig Pocketshop personliga i en ganska träig e-handelsvärld.

Designen är utöver det vanliga där de efterliknat sina egna hyllor i butikerna. Den fristående nätbutiken har tydliga kopplingar med Facebook där kunder bland annat kan logga in i butiken med sitt Facebook-login. Det finns gott om Facebooks gilla-knappar.

Jag tror att Pocketshop på nätet främst kommer att öka försäljningen i deras fysiska butiker eftersom 75 procent högre priser än Adlibris gör det svårt att konkurrera med övriga nätbutiker. Men jag kan själv tänka mig att kolla in vilka pocketar Pocketshop erbjuder innan jag smiter in i en vanlig Pocketshopbutik för att köpa en bok till t ex resan. En möjlighet för Pocketshop att få någon omsättning på nätet är att arbeta med kampanjer för att på så sätt matcha sina konkurrenters priser på nätet. Kanske med bokpaket för att få en bättre lönsamhet per order.

Facebook-butik gör dem dessutom till en självklar kandidat för massor av branschpriser det närmaste året.

Butiken har skapats av e-butiksleverantören Askås tillsammans med byrån Identity Works.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.