Fem saker jag lärde mig på SEBC11

På Scandinavian E-Business Camp som arrangerades av e-handelsleverantören Jetshop lärde jag mig en hel del trots att dagen var tänkt för nybörjare:

  • Mobilhandel är i sin linda trots hypen. Jag vet inte hur många hypade pressmeddelande jag läst om mobil e-handel. Pratar man med Discshop som var först ut i Sverige med en riktigt bra mobilbutik våren 2009 får man en annan bild. Trots att filmer egentligen är en perfekt produkt för mobilhandel får Discshop bara in 1,5 procent av sina beställningar via mobilshopen. Vid kampanjer där mobilbeställare får någon extra morot går det att skrämma upp andelen till 2,5 procent enligt Discshops vd Henrik Oscarsson.
  • E-handel är ingen mirakelkur. Peter Höjman från Protecty, som säljer arbetskläder, menar att e-handel inte är en affärsidé i sig. Hans kloka råd är att man ska stryka ordet e-handel i affärsplanen. Funkar affärsplanen ändå kan man plocka in e-handel i affärsplanen igen.
  • Det går att få investerare på en poweropoint-presentation. Aggregate, som investerar i företag genom att byta ägarandelar mot medieutrymme, investerade i Bygghemma med bara en powerpoint som underlag. Anledningen att Aggregate var beredd att investera i det som blev Bygghemma var att entreprenörerna kunde byggmaterialsbranschen utan och innan och att det saknades bygghandel på nätet.
  • Banners är nödvändigt om man vill växa som e-handlare. Fredrik Johansson från annonsnätverket AdBid som säljer annonsutrymme på viss regionstidningar försvarade den utskällda bannern med den äran. Fredrik medgav att SEO och sponsrade länkar är mycket bra och kostnadseffektivt, men vill man växa som e-handlare måste man ta till banners, hävdade han. Fredrik visade också kraften i att kombinera SEO, sponsrade länkar och banners. Då blir genomslaget större än de enskilda delarna.
  • Facebook är bättre till kundsupport än att driva försäljning. Discshop tycker att det är utmärkt att svara på kundfrågor på deras egen Facebooksida, men att driva försäljning är svårt. När Discshop samarbetade med tv-serien Solsidan och marknadsförde serien på dvd på Solsidans Facebooksida som har 500 000 fans så ledde det till 400 avslut. Eller en konverteringsgrad på 0,8 promille.