”Pureplay är den enda vägen”
BY ON Jun 12, 2011
2

Det existerar ingen lönsam multikanal e-handel. Med detta provokativa påstående rör e-handelskonsulten Anders Lorentzen Andersen om ordenligt i den ganska lama svenska e-handelsbranschen. Anders är dansk – annars hade han nog inte vågat. Anders Lorentzen Andersen sammanfattar sina argument för pureplay: Att sälja online och från en fysisk affär är två helt olika affärsmodeller. Det […]

Det existerar ingen lönsam multikanal e-handel. Med detta provokativa påstående rör e-handelskonsulten Anders Lorentzen Andersen om ordenligt i den ganska lama svenska e-handelsbranschen. Anders är dansk – annars hade han nog inte vågat.

Anders Lorentzen Andersen sammanfattar sina argument för pureplay:

  • Att sälja online och från en fysisk affär är två helt olika affärsmodeller. Det finns nästan inga synergieffekter. Från inköp, logistik, kundtjänst, marknadsföring, HR är det två helt olika affärsmodeller.
  • Anledningen att vanliga detaljhandelskedjor satsar på e-handel är att e-handeln växer snabbare än den fysiska handeln.
  • Andersen känner inte till en enda multikanalhandel som verkligen har lyckats.
  • Det största problemet med multikanal är att det krävs två helt olika kompetenser för att sälja på nätet och i fysiska butiker.

Andersens fick naturligtvis ordentligt med mothugg på sitt blogginlägg. Multikanalexperten Mattias Pihlström på Brightstep skriver bland annat:

”Det jag försöker slå ett slag för är att man måste tänka på att kunden använder väldigt många kanaler före, under och efter sitt köp, den som lyckas synas (och ha aktiv dialog) i flest av dessa kanaler har störst sannolikhet att knyta kunden till sig för köp, det finns ju dessutom många fallstudier som visar att en multikanalskund spenderar mycket mer pengar totalt sätt på det säljande företaget och inte helt sällan är mer lojal.”

Bilden: Some Rights reserved BouncedPhoton

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Min erfarenhet pekar på att bägge har rätt på sitt sätt.

    Om man redan har verksamhet i fysiska butiker eller via telefon/katalog är det fullständigt nödvändigt att etablera sig online. Om man inte gör det kommer man på sikt ha stora problem att överleva då kundernas konsumtionsvanor och kommunikationskanalen alltmer flyttar över till nätet. Sedan måste varje bransch och företag anpassa sitt online-erbjudande där själva ordergenereringen inte nödvändigtvis alltid behöver tas online.

    Sedan håller jag med Anders att om man endast har verksamhet på nätet har man mycket att vinna, åtminstone inledningsvis, att fokusera på endast nätet. På detta sätt kan man optimera erbjudandet och göra det väsentligt mer kostnadseffektivt än om man också har en fysisk butiksverksamhet.

    Sammanfattningsvis är nätförsäljning och försäljning via fysiska butiker två olika discipliner som kräver olika kompetenser. Rätt utfört kan de dra nytta av varandra utan att försämra det totala erbjudandet. Detta kräver dock både volym och en väl genomtänkt strategi.

  • Tak for omtalen Urban!

    Og som Niclas og Mattias skriver, selv klart bør fysiske butikker implementer E-handel, men det er meget svært for dem at konkurrer mod ”Pureplay” koncepter, med mindre de på anden måde skaber stor ekstra værdi for kunden ved at være både online og offline. Der skal være en synergi, som gør mere end blot ”nu sælger vi også på nettet”.