Koppla rätt och vinn
BY ON Jun 15, 2011
1

När jag drömmer mig bort är det alltid till en offlinevärld. Aldrig till en onlinevärld. Jag tänker på sommarhagar och vita stränder i Sydostasien. Vem drömmer om borttappade svärd i virtuella världar? Men då tillhör jag den generationen som minns tiden före internet. Framtidens vinnare är de företag som lyckas koppla ihop offline världen med […]

När jag drömmer mig bort är det alltid till en offlinevärld. Aldrig till en onlinevärld. Jag tänker på sommarhagar och vita stränder i Sydostasien. Vem drömmer om borttappade svärd i virtuella världar? Men då tillhör jag den generationen som minns tiden före internet.

Framtidens vinnare är de företag som lyckas koppla ihop offline världen med online världen. De som lyckas koppla ihop de två världarna kommer att ha betydligt bättre koll på sina kunder. Deras affärer blir en konversation med kunderna. Deras marknadsföring kommer att bli billigare. Samtidigt kommer de aldrig att säga nej till några offline-affärer.

De två stora internetgiganterna Google och Facebook jobbar hårt på att integrera de båda världarna. Facebook Places, som låter användarna checka in på platsen de besöker med hjälp av Facebook, är en lysande tjänst. Tillsammans med Facebook Deals, där de som checkar in får anpassade erbjudanden, är det ett lyckat försök att smälta samman de två världarna.

Google Wallet är Googles främsta försök att knyta ihop offline och online. Här handlar det om en betallösning för fysiska affärer där kunderna får anpassade erbjudanden efter vad de söker på i närheten av affärer med Google Wallet.

Google Goggles är en kul app till Android och Iphone som låter användare fotografera objekt för att sedan få information om dem. Det kan handla om landmärken, böcker, konst, vin och loggor. En leksak som ändå är profetisk hur det kommer att bli med våra högoktaniga smartmobiler späckade med appar på fickan.

Googles starka fokus lokalt sök de senaste åren visar att Google försöker nå ut bortom webbläsaren. De flesta företag är i någon mening lokala.
Sedan är ju den där stranden långt borta i Sydostasien nästan alltid uppkopplad. Så att man inte tappar kontakten med den digitala verkligheten.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Morpheus

    2033 kommer allt att ske igenom Virtuella Världar