Lyko ökade försäljningen med 80 procent
BY ON Jun 15, 2011
0

Hårvårdsbutiken Lyko i Vansbro ökade sin försäljning med 80 procent till 25 miljoner kronor under 2010, enligt årsbokslutet. Lyko försämrade sitt resultat efter finansiella transaktioner från 748 000 kronor år 2009 till 479 000 kronor år 2010. Lyko som startade som en frisörsalong har idag 50 000 kunder och 85 procent av sina intäkter på […]

Hårvårdsbutiken Lyko i Vansbro ökade sin försäljning med 80 procent till 25 miljoner kronor under 2010, enligt årsbokslutet. Lyko försämrade sitt resultat efter finansiella transaktioner från 748 000 kronor år 2009 till 479 000 kronor år 2010.

Lyko som startade som en frisörsalong har idag 50 000 kunder och 85 procent av sina intäkter på nätet, säger Rickard Lyko, i en intervju i tidningen DT.

Lyko har blivit utsedd till årets e-handlare inom sitt segment av Pricerunners användare år 2008, 2009 och 2010. Med ett kundbetyg på 4,69 blev de blev bäst av alla E-handelsföretag 2010.

Idag säljer Lyko i huvudsak hårvårdsprodukter, men de har ambitionen är att även bli störst i Sverige på skönhetsvård som smink, parfym och hudvårdsprodukter, enligt Rickard Lyko. Idag har Lyko 4500 olika produkter i sitt sortiment.

Betygen hos Pricerunner talar sitt tydliga språk. Lyko har arbetat målmedvetet med att ge kunderna bästa möjliga service. Det är också anledningen till att de växer och har lönsamhet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.