Sociala medier dåliga på att driva försäljning
BY ON Jun 15, 2011
0

Sociala medier är dåliga på att driva försäljning för näthandlare. Det framgår av en undersökning som analysföretaget Forrester gjort tillsammans med organisationen Shop.org. Under julhandeln interagerade 80 procent av konsumenterna med någon form av marknadsföring före ett köp. Men bara 2 procent interagerade med sociala medier innan köp, enligt undersökningen som citeras av Imedia Connection. […]

Sociala medier är dåliga på att driva försäljning för näthandlare. Det framgår av en undersökning som analysföretaget Forrester gjort tillsammans med organisationen Shop.org.

Under julhandeln interagerade 80 procent av konsumenterna med någon form av marknadsföring före ett köp. Men bara 2 procent interagerade med sociala medier innan köp, enligt undersökningen som citeras av Imedia Connection.

Tidigare studier visar att färre än 13 procent av konsumenterna besöker en handlares social media-sida före köp.

Det är för tidigt att döma ut sociala medier strategier vid marknadsföring, men faktum kvarstår att väldigt få köp kommer den vägen. E-handelstrenders råd är att fortsätta att experimentera med sociala medier, men att lägga större delen av marknadsföringsbudgeten någon annanstans.

Bilden: Some Rights Reserved by Fred Cazzava

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.