Jula stänger nätbutiken till hösten
BY ON Jun 22, 2011
0

Hemmarfixarkedjan Jula stänger ner köpfunktionen på sin nätbutik till hösten. Trots att Jula på nätet har haft en omsättning motsvarande en vanlig fysisk butik tar man bort köpknapparna på sin sajt. Men kunderna ska fortfarande kunna se lagersaldo i de vanliga fysiska butikerna på nätet. Jula är ovilliga att investera de pengar som behövs för […]

Hemmarfixarkedjan Jula stänger ner köpfunktionen på sin nätbutik till hösten. Trots att Jula på nätet har haft en omsättning motsvarande en vanlig fysisk butik tar man bort köpknapparna på sin sajt. Men kunderna ska fortfarande kunna se lagersaldo i de vanliga fysiska butikerna på nätet.

Jula är ovilliga att investera de pengar som behövs för att få upp omsättningen till en nivå där näthandeln går med vinst. Resultatet har tyngts av dyra lagerkostnader och fraktkostnader.

Enligt kommentarer från vdn Johan Åberg till Ehandel.se prioriterar Jula investeringar i en expansion av butiksnätet i Norge och Polen framför nödvändiga investeringar i nätbutiken.

Nedläggningen är minst sagt kontroversiell. Frågan är om Jula räknat på den merförsäljning som nätbutiken genererar i de fysiska butikerna? Frågan är om Jula verkligen drivit sin näthandel på ett kompetent sätt om de inte lyckas uppnå lönsamhet med tanke på sitt starka varumärke?

E-handelstrender skulle vara mycket förvånad om inte nätbutiken är uppe och snurrar inom ett par år igen. Det är märkligt att inte Jula använder sig av nätbutiken för att skaffa sig en position på de två nya marknaderna där de öppnar fysiska butiker: Polen och Norge.

Samtidigt finns det nätbutiker som borde läggas ner. Butiker som aldrig får igång någon tillväxt hur de än försöker kanske skulle fundera på noll-alternativet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.