Klonernas krig mot alla
BY ON Jun 23, 2011
2

Dealsajten Groupon blev världens snabbaste växande företag med erbjudanden om riktiga fynd för användarna. Under en period gick det knappt att göra en sökning på Google utan att en annons om Groupon dök upp vid sökresultatet. En sådan succé är rena raketbränslet för klonernas massåterkomst. Bara på den svenska marknaden hittar jag dealsajter som Groupon, […]

Dealsajten Groupon blev världens snabbaste växande företag med erbjudanden om riktiga fynd för användarna. Under en period gick det knappt att göra en sökning på Google utan att en annons om Groupon dök upp vid sökresultatet.

En sådan succé är rena raketbränslet för klonernas massåterkomst. Bara på den svenska marknaden hittar jag dealsajter som Groupon, Lets Deal, Gruppi, Wowlet, Eniro Deals, Facebook Deals, MSN Lokaldealen, Metros Save My Day, Your Deal, City Scoop och dessutom Dealtown som samlar erbjudanden från flera tjänster. Jag har säkert missat ett par kloner. I vassen ruvar Google Offers som fortfarande bara finns i en handfull amerikanska städer. Google försökte tidigare köpa Groupon men misslyckades.

Jag var en tid registrerad hos Groupon och Lets Deal, men tröttnade ganska snabbt på alla erbjudanden om hotellweekends, peeling och billiga lattes. Är du inte maniskt intresserad av hudbehandlingar och söndagsbruncher blir arbetskostnaden för att ta emot dagliga mejl för högt för möjligheten till enstaka fynd.

För annonsörerna, som först måste sänka priset med 50 procent och sedan dela intäkten med dealtjänsten, blir det dyrt i långa loppet. Särskilt som undersökningar visar att bara 20 procent av dealkunderna återvänder senare för att betala det fulla priset för tjänsterna.

Varför tror så många tror att de ska lyckas genom att kopiera ett snabbväxande företag? I längden är det bara de största dealsajterna som kommer att överleva.  Som så ofta i internethistorien är det kunderna som tjänar på priskriget i kampen för synlighet. Och det krävs mer än kloning för att lyckas på nätet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Anders

    Jag vill tacka för en bra artikel och ett intressant ämne, håller helt med dig om det är jobbigt efter ett tag att erhålla mail dagligen från alla dessa olika deal leverantörer, där måste jag säga att hemsidan http://www.alladealer.se är ett bra komplement i jakten på en bra deal, då du där kan få en bra överblick då den hemsidan listar dealer från nästab Sveriges alla olika deal leverantörer samt som du kan ansöka om att få mail varje morgon med endast dealer från just din stad. 

    // Anders

  • Hej Urban, vart hittade du att 20% av kunderna som köpt en deal återkommer?