Bli kompis med kunderna
BY ON Jun 29, 2011
0

Det är inte lätt att köpa reklam för ett nischat företag. Google Adwords funkar, men ger ganska få besökare. Att köpa banners på våra största mediesajter ger begreppet ”elda för kråkorna” en helt ny episk innebörd för mindre nischade varumärken. Men det finns aktörer som väljer en egen väg istället för att svära över misslyckade […]

Det är inte lätt att köpa reklam för ett nischat företag. Google Adwords funkar, men ger ganska få besökare. Att köpa banners på våra största mediesajter ger begreppet ”elda för kråkorna” en helt ny episk innebörd för mindre nischade varumärken. Men det finns aktörer som väljer en egen väg istället för att svära över misslyckade reklamkampanjer

Roligaprylar säljer just lite nördiga, helt onödiga prylar som de flesta svenskar inte känner till att de finns. Då funkar inte ens Google Adwords. Lösningen för e-handlaren Dan Nilsson blev istället att älska kunderna mer än sig själv.

– Vi har inte kunder, utan vänner. Vi bygger varumärket med humor och det finns en story bakom varje pryl vi säljer, säger Dan Nilsson till Dagens Handel.

Målet är att ha Sveriges bästa kundservice, vilket bland annat innebär att 95 procent av orderna är framme dagen efter kunderna har beställt. 20 procent av sortimentet har de tagit in efter tips från kunderna för att göra kunderna glada.

Tanken är att hela tiden överraska kunderna och överträffa deras förväntningar. Deras nyhetsbrev är inte säljigt för fem öre utan bygger mer på humor än att kränga produkter. Dan har en underbar lite torr humor som han utnyttjar maximalt.

– Vi har inga marknadsföringskostnader, utan lägger hellre pengarna på att göra befintliga kunder till ambassadörer, säger Dan Nilsson.

Det bästa med Roligaprylars strategi är att alla mindre aktörer kan kopiera det. Det behövs inga feta marknadsföringsbudgetar utan bara en kärlek till sina kunder. En kärlek som i år borde sluta på 8 miljoner i omsättning.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.