Mandel skrotar högermarginalen

Den framgångsrika bloggbutiken Mandel har efter tre år gjort en redesign för att stärka sina kärnvärden – enkelhet och kommunikation med kunderna. En design som passar en allt mer mobil kundkrets.

– När Mandel lanserades för tre år sedan var det den första riktigt avskalade e-handeln. Vi ville lyfta fram det som kunden bryr sig om. Nu försöker vi gå ett steg längre och skrotar högermarginalen, säger Kalle Bodestig på Mandel Design till E-handelstrender.

Ett av ledorden för redesignen är att Mandel ska fungera på smartmobiler och surfplattor. Att Mandel redan vid starten lånat struktur från avskalade bloggar gjorde butiken lättnavigerad från början. Genom att ta bort högermarginalen blir butiken ännu enklare att hantera på små skärmar som smartphones.

Mandel har också sett kraftigt ökad trafik och beställningar från mobila enheter. På ett år har besök från mobila enheter en vanlig dag ökat från 182 besöka den 18 augusti 2010 till 960 mobila besök ett år senare. Antal beställningar från mobila enheter ökade från en till 26 under samma period.

Mandel har också gjort om utformningen av kommentarsfälten för att få en mer levande kommunikation med kunderna.

2 thoughts on “Mandel skrotar högermarginalen

  1. Bra jobbat!
    Ju enklare, mer avskalat det är desto enklare att surfa med mobilen. Hur ser konverteringsgraden ut i mobilen jämfört med vanlig skärm?

  2. Tack Fredrik!
    Omvandlingen för mobila enheter är något lägre (ca 10%) men senare under hösten tror jag att det mobila kommer vara ikapp.

Comments are closed.