Mobil avbön
BY ON Sep 7, 2011
0

Jag upptäckte till min förvåning att sju procent av mina besökare till min yogabutik Miguru kom från mobiler. Jag gillar mina kunder men jag trodde att de flesta föredrog att ringa in sina order istället för att använda sådana här nymodigheter som internet. Nu upptäcker jag till min förvåning en handfull kunder till om med […]

Jag upptäckte till min förvåning att sju procent av mina besökare till min yogabutik Miguru kom från mobiler. Jag gillar mina kunder men jag trodde att de flesta föredrog att ringa in sina order istället för att använda sådana här nymodigheter som internet. Nu upptäcker jag till min förvåning en handfull kunder till om med lagt sin order från en mobil plattform den senaste månaden.

Med skam minns jag att jag bara för några veckor sedan på en föreläsning sagt att man kan avvakta med att mobilanpassa sin nätbutik.

Tidigare har Googles vd Eric Schmidt sagt att ökningen av mobila sökningar har överträffat alla Googles tidigare förväntningar. Idag är 15 procent av alla sökningar på Google mobila. När det gäller sökningar relaterade till restauranger är andelen 30 procent.

Som den konvertit jag är ligger fanatismen nära. Jag är nu övertygad om att de flesta sajtägare och näthandlare bör mobilanpassa sina sajter. Till detta kommer att ordna betallösningar som funkar i mobilen.

Att ta fram en mobilanpassad sajt handlar inte enbart om att skala ner den vanliga webben till att funka på mobiltelefonens lilla skärm. Det är lika viktigt att göra en analys av hur mobilbesökarnas syfte skiljer sig från de vanliga webbesökarna och utifrån den analysen sortera fram det mest intressanta innehållet för mobilbesökaren.

Jag undrar vad användarna ska hitta på det närmaste halvåret. Snart måsta man väl Ipad-anpassa sig också. Hoppas jag hinner fixa detta innan julhandeln.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.