Bort med lycklige mannen

Lycklig man Vi har alla sett den anonyme lycklige mannen på företagssajten A. Mannen ser bra ut och utstrålar viril självsäkerhet som bara amerikanska manliga fotomodeller kan. Han har kostym, slips och skjorta. Det finns en kvinnlig variant som bär dräkt, men ännu oftare headset. När vi hittar samme lycklige man eller kvinna på företag B:s hemsida försvinner effekten av all snygg självsäkerhet. Vi har råkat ut för licensfria standardbilder för business-sajter.

Jag kan inte förstå varför företag väljer anonyma fotomodeller till att bära upp sitt företags varumärke. Jag ser tio gånger hellre en småfet tunnhårig vd som är äkta vara än en fiktiv affärsman. Jag retar mig ännu mer på fotomodellen med headset. När kundtjänsten ska porträtteras ska det vara äkta vara oavsett ålder och skönhet. Jag vill ha hjälp av kunnig servicepersonal, inte en date.

Jag tvivlar inte på vikten av bilder på människor på webbsajten eller nätbutiken, men det ska vara äkta vara. Människor köper inte från webbsajter utan från människor. Din trovärdighet blir lidande om du lägger upp anonyma porträttbilder som ligger uppe på tusentals andra webbsidor.

Lyft fram företagets experter på förstasidan. Gärna med länkar till deras personliga bloggar och Twitter-konton. Berätta om deras kompetens och deras historia. De får gärna se glada ut på bilderna, men de behöver inte vara lika glada som den licensfria bildbyråmannen.

6 thoughts on “Bort med lycklige mannen

  1. Jag längtar till tiden då vd- och styrelsebilderna är licensfria fotomodellbilder. Det blir ju så mycket lättare att välja företag när de sortertar ut sig själva.

  2. Hehe, skrattar varje gång jag letar clipart från våra amerikanska leverantörer. Viktigt att påpeka är också att om det är flera generiska clipartmodeller i samma konferensrum så har de alltid en politiskt korrekt fördelning gällande ras och kön.

    Andra klassiker:

    – Stafettpinnar som växlas.
    – Startblock.
    – Valfri ”extrem” utomhussport som klättring/kajak/cykling.
    – Kompasser.
    – Kikare, helst riktade snett uppåt.
    – Post-it-lapps-väggen.
    – Vindkraftverk.
    – Kostymgubbe barfota på strand med portfölj med armar uppåt.

  3. Har länge irriterat mig på samma sak! Det är lika illa med alla dessas kontaktformulär som gömmer sig under kontakta oss-knapparna. För de allra flesta B2B-företag är det ju just dit man helst av allt vill att en webbesökare ska gå på ens sajt, eller!? Och det man slänger upp mitt i ansiktet på sin möjlige kund eller affärspartner är ett – formulär. Blää… 

  4. Är alltid mycket tveksam till dessa bilder. Tycker dock inte man ser detta lika ofta på svenka företag.

Comments are closed.