KappAhl har gjort e-handelsläxan
BY ON Okt 28, 2011
2

Trots att klädhandeln är det segment inom näthandeln som växer snabbast finns det flera stora klädkedjor i Sverige som ännu inte skaffat e-handel. KappAhl har varit en av syndarna som nu gör ordentlig bot och bättring med sin nya nätbutik. En butik som visar att de ansvariga på KappAhl har gjort sin e-handelsläxa. Ironiskt nog […]

KappAhl på nätet

Trots att klädhandeln är det segment inom näthandeln som växer snabbast finns det flera stora klädkedjor i Sverige som ännu inte skaffat e-handel. KappAhl har varit en av syndarna som nu gör ordentlig bot och bättring med sin nya nätbutik. En butik som visar att de ansvariga på KappAhl har gjort sin e-handelsläxa.

Ironiskt nog lanserade klädkedjan KappAhl en nätbutik för kunderna i Sverige strax efter att kedjan fått en ny vd, Johan Åberg, som precis hunnit med att lägga ner hemmafixarkedjan Julas nätbutik.  Ett beslut som fått många inom e-handelsbranschen att kippa efter luft. Vi får se vad Åberg hittar på när kunderna tittar på nätet för att köpa i butik.

Jag skulle ha kunnat klaga på att KappAhls är sent ute, men jag väljer istället att glädja oss åt en väl genomförd satsning. Att butiken kraschade direkt må vi förlåta dem. Kategorisidor som visade klädkedjans alla produkter fick servrarna att gå i stå när allt för många nyfikna ville titta på KappAhls butik.

KappAhl har valt en ren, nästan minimalistisk, design som är enkel att ta till sig och att navigera i. Det vita dominerar som hos flera av de stora klädbutikerna på nätet.

Ett extra plus är hur bilder visas när besökaren klickar på plustecknet på produktbilden: bilden blir flera gånger större än webbläsarfönstret, men det är enkelt att skrolla upp och ner.

KappAhls storleksguide är riktigt bra med tydliga måttskisser och måttabeller. Vi gillar även möjligheten för kunderna att betygsätta hur storlekarna passar. Ett utmärkt sätt att minska returer inom ett segment där returerna verkligen knaprar på marginalerna.

KappAhl har också lagt kundtjänstnumret på varje enskild produktsida. En detalj som fler e-handlare borde ta efter. Jag tror att telefonen är ett viktigt verktyg för att öka konverteringsgraden. Alla kunder är inte vana och bekväma med att beställa på nätet – då blir telefonen en trygghet.

När det gäller erbjudandet till kunderna har KappAhl gjort sin läxa:

  • Frakt 39 kr med Schenker
  • Returfrakt med fraktsedel som följer med paketet för 39 kr som dras från den summan som ska betalas tillbaka till kunden vid retur
  • Utleverans samma dag för order som läggs före kl 11:00
  • Fakturabetalning från Klarna som kostar 19 kr
  • Kortbetalning via Dibs
  • Store locator för kedjans fysiska butiker

Däremot saknar E-handelstrender direktbetalning via internetbank. Ett företag som omsätter 5 miljarder i de vanliga butikerna måste kunna erbjuda kunderna alla betalsätt de efterfrågar. Enligt Dibs Ehandelsindex föredrar 24 procent av kunderna i Sverige direktbetalning via internetbank.

Sammanfattningsvis är ändå betyget gott för KappAhl. Nu väntar vi med spänning på vad Brothers, Sisters, JC, Åhléns, Twilfit, Indiska, Dressman med flera hittar på.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.