Facebooks nördiga lillasyster

Det finns en riktigt nördig lillasyster till faster Facebook. Lilla Twitter med sina 100 miljoner användare i världen börjar få sina fans i Sverige. Enligt analysföretaget StatCounter hade Twitter en räckvidd på 4,66 procent i Sverige i september, bara några tiondelar efter YouTube.

De senaste åren jag har föreläst om internet för företagare runt om i Sverige har jag frågat publiken om de känner till Twitter. För något år sedan var det sällan fler än en handfull som räckte upp handen, men senaste året blir andelen som känner till Twitter större och större. I höst har det varit fler än hälften på de flesta platser jag besökt.

För er som inte vågar fråga – Twitter är en mikrobloggtjänst där användare kan skriva inlägg som är begränsade till 140 tecken. Vem som helst kan följa en twittrares tweets. Twitter är ett realtidsmedium där gårdagens tweets inte ens duger till att slå in fisk med. Twitter är bra till att driva trafik till innehåll på bloggar och hemsidor. Det är också ett kul verktyg för att bygga relationer inom ett avgränsat ämnesområde eller bransch.

Det är kändisarna som regerar på Twitter. Twitter topplistan på Socialbakkers liknar nedladdningslistan på Itunes uppblandad med blockbuster skådisar, programledare och fotbollsspelare. Svenska sångerskan Robyn (@robynkonichiwa) har exempelvis 135 000 prenumeranter på sitt Twitterflöde. Inte många jämfört med Lady Gagas (@ladygaga) 15 miljoner followers, men mer än dubbelt så många som utrikesministern Carl Bild (@carlbildt) lyckats skrapa ihop.

Real Madrids Cristiano Ronaldo (@Cristiano] har nästan 5 miljoner prenumeranter och Manchester Uniteds Wayne Rooney (@waynerooney) har 1,8 miljoner prenumeranter.

Att inte vara på Twitter är tjänstefel för artister, samma sak för fotbollsspelare. Svenska företagare kanske kan avvakta ett tag till om de inte är inom media, it eller reklam.

När mediestrateger och pr-ansvariga allt hårdare styr tillgången till våra artister och sportidoler blir Twitter säkerhetsventilen där allt mer alienerade fans kan uppleva en närhet till sina idoler. Och media citerar gärna både artister och fotbollsspelare tweets