Foderbilen fokuserar på kärnvärden
BY ON Nov 18, 2011
0

Foderbilen räknar med att omsätta närmare 40 miljoner kronor i år. Framgången sedan starten 2006 beror på stenhård fokus på att serva kunderna med hemleverans av djurfoder. Foderbilen är ett bra exempel på hur e-handel kan konkurrera på egna villkor när den tillhandahåller en tjänst snarare än ren varuförsörjning. – Foderbilen tillgodoser ett verkligt behov. […]

Foderbilen räknar med att omsätta närmare 40 miljoner kronor i år. Framgången sedan starten 2006 beror på stenhård fokus på att serva kunderna med hemleverans av djurfoder. Foderbilen är ett bra exempel på hur e-handel kan konkurrera på egna villkor när den tillhandahåller en tjänst snarare än ren varuförsörjning.

– Foderbilen tillgodoser ett verkligt behov. Vi riktar oss till alla men för pensionärer, billösa och funktionshindrade har vi verkligen gjort skillnad. Nu slipper de försöka släpa hem 15-kilossäckar med djurfoder, säger Björn Herstad, grundare av Foderbilen när vi träffas över en lunch i Globen i Stockholm i närheten av Foderbilens kontor.

Posten levererar paketen som företagspaket utan kvittering. Det fungerar bra att ställa maten vid dörren om ingen kan ta emot paketet.

Grundaren Björn Herstad har identifierat tre kärnvärden:

  • Tillgängliggöra djurfoder till alla
  • Service
  • Kunskap

    För att kunna hålla den högsta servicenivån är det samma avdelning som sköter kundservice och all kund- kommunikation.

    – Vi tar alltid ansvar för hela processen. Om kunden får varorna försent för att en partner har felat tar vi alltid på oss ansvaret. Det är ju vi som har anlitat leverantören till att börja med.

    Idag säljer Foderbilen ett mycket brett sortiment av djurfoder. Bara inom hund- och kattfoder saluför de 1400 artiklar. Ett sortiment som inga djuraffärer kan konkurrera med. Efter fem års fokus på djurfoder har de anställt en chef som ska bygga upp ett tillbehörssortiment.

    För kunskapsbiten anlitar Foderbilen sju skribenter som skrivit böcker om husdjur.

    – I våra utskick har vi alltid med kunskapsartiklar och försöker inte sälja så mycket.

    Vid starten tvingades Foderbilen att starta en fysisk butik för att leverantörerna skulle leverera. Idag är de så stora att ingen leverantör skulle komma på tanken att leveransvägra och butiken är nedlagd.

    – Jag är skeptisk till multikanal. Multikanal är komplicerat. Du får svårt med interna prioriteringar, säger Björn Herstad.
    Nästa steg är istället att öppna en veterinärsklinik söder om Stockholm. Här blir det ingen kannibalisering mellan kanalerna. Det handlar snarare om att bygga ny kunskap.

    About the author
    Urban Lindstedt
    Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.