Slutet för Firefox
BY ON Dec 7, 2011
0

Efter att min dator kraschade fyra gånger på samma dag var det hög tid att ominstallera mitt operativsystem. Detta har jag gjort förr. Den stora skillnaden mot tidigare var att jag för första gången på sex år inte installerade webbläsaren Firefox efter ominstallationen. Istället valde jag att installera Google Chrome. Som ni redan vet följer […]

Efter att min dator kraschade fyra gånger på samma dag var det hög tid att ominstallera mitt operativsystem. Detta har jag gjort förr. Den stora skillnaden mot tidigare var att jag för första gången på sex år inte installerade webbläsaren Firefox efter ominstallationen. Istället valde jag att installera Google Chrome. Som ni redan vet följer Internet Explorer med operativsystemet Windows.

Det är Chromes överlägsna snabbhet i jämförelse med Firefox som fick mig att avpollettera en kär gammal vän. Firefox hunger efter arbetsminne har dessutom segat ner datorn och allt för ofta fått webbläsaren att krascha.

Firefox var den första riktiga utmaningen mot Microsoft Internet Explorer efter att Netscape förlorade det stora webbläsarekriget. Firefox är ett projekt som bygger på öppen källkod och de var först ut med fliksystemet som gjorde det enkelt och smidigt att ha flera webbsidor uppe samtidigt. Under många år var Firefox den självklara första webbläsare för mig, även om bankerna tvingade mig att fortsätta med Internet Explorer för att kunna betala räkningar på webben.

En snabb koll på analystjänsten StatCounter visar att jag inte är ensam om att lämna Firefox till förmån för Google Chrome. I november gick Chrome om Firefox i fråga om räckvidd i världen. I Sverige händer samma sak om en eller två månader. På ett år har Chrome fördubblat sin marknadsandel i världen till nästan 26 procent och Firefox har tappat från 31 procent till 25 procent av användarna. Olika analysverktyg ger lite olika siffror, men trenden är glasklar – Firefox tappar till Chrome.

Firefox situation blir inte bättre av att de fått större delen av sina intäkter genom ett avtal med Google som löpte ut i november. Under 2010 handlade det om 84 procent av Firefox intäkter på 123 miljoner dollar. Frågan är om Google kommer att förlänga avtalet när deras egen webbläsare går allt bättre?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.