Payair blir mitt förstaval
BY ON Dec 14, 2011
5

Det är många aktörer som trampar i farstun för att lansera egna mobila betalsystem som riktar in sig både på näthandeln och på den fysiska handeln. Den lösning som lyckas etablera sig som branschstandard kommer att revolutionera samhällets betalsystem.   Senast ut är Uppsalaföretaget Payair som lagom till julhandeln har fått med sig Siba på […]

Det är många aktörer som trampar i farstun för att lansera egna mobila betalsystem som riktar in sig både på näthandeln och på den fysiska handeln. Den lösning som lyckas etablera sig som branschstandard kommer att revolutionera samhällets betalsystem.

 

Senast ut är Uppsalaföretaget Payair som lagom till julhandeln har fått med sig Siba på sitt mobila betalsystem. Sedan tidigare har Webhallen anslutit sig och andra butiker är på gång.

 

Inledningsvis var jag rätt skeptisk till Payairs upplägg med QR-koder och smartmobilsapp, där kunden först måste installera en app på mobilen, sedan registrera sitt kreditkort och slutligen skanna en QR-kod.

 

Mina farhågor verkade besannas när jag tvingades registrera mitt kort två gånger innan det var klart. Men efter att ha genomfört ett köp på Siba är Payair mitt betalsätt nummer ett. När appen och kortregistreringen är på plats är det busenkelt att handla och betala med Payair.

 

Jag tror att det är länge tills gemene man betalar med Payair, men om man early adopters är ofta storhandlare på nätet.

 

Så funkar Payair:
  1. Kunden laddar ner en gratis app till sin Iphone eller Android mobil.
  2. Kunden registrerar sig med namn och adress.
  3. Kunden registrerar sina kortuppgifter.  All kortinformation lagras på en säker server och den information som skickas mellan mobilen och servern är krypterad.
  4. Kunden väljer en pinkod som sedan används för att betala.
  5. Vid köp i en nätbutik skannar kunden in en QR-kod som finns vid produkten han ska köpa. Produkten lägger sig då i Payairs app och kunden checkar ut via appen.
  6. Vid utcheckningen måste kunden identifiera sig med en pinkod.
  7. I fysiska butiker som har Payairs betalterminaler sker kommunikationen med bluetooth.
  8. Kvitton sparas sedan i appen.
Det är intressant att två så pass stora nätbutiker är beredda att implementera ett helt nytt betalsystem som få kunder känner till.
Betalningar via mobilen är framtiden. Närmare hälften av konsumenterna kommer att använda mobilen mer för betalningar inom två år. Nästan 30 procent vill redan idag kunna genomföra ekonomiska transaktioner oavsett var de befinner sig, enligt Telias trendundersökning. Men frågan är vilken tjänst som blir branschstandard?
  • Telia kommer att lansera en lösning tillsammans med Payex och de andra mobiloperatörerna.
  • Stockholmsföretaget Seamless arbetar på en lösning som kringgår Visa och Mastercard, istället dras pengarna direkt från kundernas bankkonton. Seamless lösning, som är tänkt att fungera både på nätet och i fysisk handel, ska bara kosta hälften mot vad vanliga kortlösningar kostar, enligt grundarna.
  • Svenska Izettle lanserar kortbetalningar för alla med hjälp av en Iphone-app och en liten kortläsare till Iphonen. Betaltjänsten är öppen för både privatpersoner och företag som vill ta betalt med kreditkort. Izettle är en svensk klon av den amerikanska tjänsten Square som lanserades i förra våren.
  • Google har i USA lanserat en app för betalningar med mobilen. Google Wallet låter kunder betala i vanliga affärer med ett lätt knack med mobilen på en Google Wallet-läsare. Men Google Wallit är lika mycket en erbjudandetjänst som en betaltjänst. Butiksägare kan skicka ut erbjudanden till användare i samma kvarter som söker efter butiksägarens produkter. Det går även att lagra sina kontokort, lojalitetskort och presentkort i appen. Lojalitetspoäng registreras automatiskt när man betalar med Google Wallet.
  • PayPal, som har särskilt utvecklade betalsystem för mobiler på nätet, lär inte lämna walk over för andra när det gäller en multikanal betallösning med mobilen i centrum.

Det  är långt ifrån säkert att den aktör som erbjuder den tekniskt bästa mobila betallösningen vinner. Affärsupplägget och ekonomiska resurser är minst lika viktigt. Det ska vara enkelt för kunderna samt billigt och smidigt för affärsinnehavarna. Den lösning som kan sköta transaktionerna för 1 procent av ordervärdet utan några månadsavgifter kommer åtminstone att bli e-handlarnas bästa vän.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Google Wallit var ju ett gulligt namn men Wallet ska det nog vara. 🙂

  • Tack Pelle

  • Vet du förresten vad Payair kostar för säljaren? Hittar inga uppgifter på deras sajt, vilket är lite märkligt med tanke på hur öppna alla andra tjänster är med prisbilden.

  • Nej, men ska de lyckas måste konkurrera med kortlösningar. 

  • Johane77

    Ska vara absolut billigaste och bästa alternativet.