Dags att ta Facebook på allvar

Vi har väntat på Facebooks börsintroduktion i åratal och när papperna äntligen skickades in till börsen blev det tydligt att Facebook är mer än en fluga. Facebooks räckvidden har ökat till 845 miljoner användare i månaden, enligt börsansökan. Omsättningen förra året slutade på 26 miljarder kronor, vilket är något mindre än vad den svenska statliga gruvjätten LKAB omsätter. Och Facebooks resultat före skatter slutade på nästan 12 miljarder kronor.

Det är fel att enbart tänka på Facebook som ett socialt medium. Det handlar snarare om ett parallellt internet där alla användare är identifierade med namn, ålder, kön, ort och intressen. Till dessa demografiska värden, som kan få vilken marknadsförare som helst att gå i spinn, finns den sociala grafen, de samlade relationerna mellan användare, som gör att Facebook kan förstå sina användare på ett betydligt djupare plan än exempelvis Google.

Facebook själva räknar med att bli värderade till 100 miljarder dollar. Och själva noteringen kommer att ge Facebook 35 miljarder kronor till att köpa vilka företag de vill och utveckla vilka tjänster de vill. I nästa steg kommer Facebook bli din plånbok, telefon, sökmotor, nöjesportal, utcheckningskassa till ditt företag osv. Allt detta är styrt av en ganska konstig typ – Mark Zuckerberg – som inte dragit sig för att blåsa sina partners. En möjlig användarflykt är den enda kontrollmekanismen som finns på Facebook i dagsläget.

Facebook är inte bara viktigt för alla användare utan också för de tusentals företag som använder Facebook som plattform för sina tjänster och spel. Facebook tjänade exempelvis 3,1 miljarder kronor på att hantera transaktioner åt spelutvecklaren Zynga som ligger bakom populära Facebooksspel som Farmville och Mafia Wars.  Facebook har skapat ett eget ekonomiskt system för utvecklare som vill nå 845 miljoner användare.

Facebooks betydelse som annonsplattform går knappast att underskatta. Under 2011 genererade Facebook 22 miljarder kronor i annonsintäkter. I USA nådde annonser på Facebook 28 procent av internetanvändarna, enligt Comscore. Det är utan konkurrens den största annonsplattformen i USA som är den marknad där digital marknadsföring kommit längst.

Att tänka bort Facebook går inte vare sig du är vanlig användare, marknadsförare eller utvecklare. Därför är det viktigt att vi granskar även mindre förändringar av användaravtal och dylikt. Facebook är inte en lekstuga, utan att en teknikdriven aktör som inte nöjer sig med att vara nummer fyra på den digitala stjärnhimlen efter Apple, Microsoft och Google. Lägg till att Facebook dessutom vet mer om sina användare än alla andra företag på jorden. Ta ett djupt andetag och meditera över att våra digitala liv styrs av rätt udda nördar som har alldeles för mycket pengar.

3 thoughts on “Dags att ta Facebook på allvar

  1. Har använt FBs annonsplattform i rätt många kampanjer internationellt. Det går att få en positiv ROI, men det är inte lätt. Första hindret är att få annonsen accepterad. Nästa är att dussintals variationer accepterade för att kunna optimera. Det är inte billigt. Men hittar man något lönsamt så finns ingen gräns för hur mycket stålar man kan tjäna. 

Comments are closed.