Den digitala bruksorten är här

En gång i tiden bodde bruksarbetarna i patrons arbetarlängor, de arbetade långa dagar i patrons bruk och handlade livets nödtorft i patrons affär. Vem är du beroende av idag?

I förra veckan började Googles nya gemensamma användaravtal att gälla för Googles alla 64 tjänster. Den viktigaste konsekvensen är att Google nu kan kartlägga användarnas beteende över gränserna mellan mediegigantens alla tjänster. Som annonsör kan du glädjas över att dina annonser på Youtube blir träffsäkrare när Google även kan titta på besökarens beteende i söktjänsten Google.se, webbläsaren Chrome och användarens geografiska position via mobilen. Som medborgare i en digital värld är det lite besvärligare när världens största mediebolag tar nacksving på din integritet.  Bloggaren Nikke Lindqvist ser inga problem med det nya avtalet , medan .SE Stiftelsens vd Danny Aert ser 1984 i eldskrift på himlen.

Du kan välja att förminska problemet eller helt strunta i det, men faktum är att Googles insikt och makt över ditt liv på många sätt går längre än vad brukspatronens inflytande gjorde.

Google.com är världens populäraste sajt, enligt analystjänsten Alexa, och på tredje plats efter Facebook kommer Googles videotjänst Youtube. Googles söktjänst nådde 92 procent av internetanvändarna i världen i februari, enligt Statcounter. I Europa var siffran 95 procent. I fråga om de allt viktigare mobila sökningarna är Googles räckvidd 97 procent i världen.

Det är inte vilken tjänst som helst som dominerar våra digitala liv. Det handlar om en tjänst som har tillgång till användarnas hemliga intressen, innersta intentioner och vardagliga digitala vanor. Google vet mer om sina användare än vad användarnas familj gör.

Genom att kontrollera webbläsarmarknaden går det att krama ut ytterligare värdefull information om användarna. I USA har Chrome till och med gått om Internet Explorer i fråga om räckvidd. I Europa ligger vi några månader efter i utvecklingen i fråga om Chrome-användandet.

Google kontrollerar inte bara den viktigaste tjänsten för användarna. Förra året betalade företag över 260 miljarder kronor för att synas på Googles tjänster. Har du ett företag i den digitala sfären är Google normalt den viktigaste trafikkällan.  Dessutom använde 46 procent av världens populäraste sajter analysverktyget Google Analytics för att analysera trafiken till sina tjänster. Google ger dig fantastiska gratistjänster och du betalar med din integritet.

Jag tror att människorna bakom Google är hyggliga. Men kan vi vara säkra på att det alltid kommer att vara så? Webbportalen Yahoo! var beredd att lämna ut uppgifter om dissidenter för att hålla Kinas ledare på gott humör. Vad kommer att hända med ett Google som har återvänt till Kina?

Att vägra använda Google är nästan liktydigt med att leva som en elallergiker i skogen med aluminiumdress. Ingen vill vara digital paria. Men det går faktiskt att logga ut från Google när du söker information. Man behöver inte heller ha samma inlogg på Youtube som Gmail. Sedan är kanske Iphone bättre än Android.

Framförallt ska vi ställa krav på våra medier att granska Google som värsta presidentmakten. Har de kunskapen för att göra det? Vi kan också begära att våra politiker sätter upp gränser för hur stor Googles makt får bli.

I slutändan är det Googles användarvänlighet och min egen lättja som får mig att bo kvar i den digitala bruksorten. Men när det finns likvärdiga alternativ utnyttjar jag dem. Min nästa telefon blir en Iphone. Jag föredrar Microsoft Office-paketet framför Google Docs. Jag har en Google+ profil, men jag använder den inte. Jag har aldrig varit en Blogspot-man. Om bara Firefox kunde snabba upp sin webbläsare skulle jag återvända till fadershuset.

Men hur vi än gör kommer vi inte undan Googles söktjänst. Jag tar av mig kepsen. Tack snälla patron.

One thought on “Den digitala bruksorten är här

Comments are closed.