Facebook ökar fokus på sök
BY ON Apr 4, 2012
0

Facebook har skapat en sökgrupp med ett par dussin tekniker som leds av den erfarne sökteknikern Lars Rasmusen som tidigare arbetade på Google. Mycket talar för att Facebook vill ta en bit av sökmarknaden värd 100 miljarder kronor, skriver BusinessWeek. Dansken Lars Rasmussen grundade kartprogramföretaget Where 2 Technologies som såldes till Google 2004. Han har […]

Facebook har skapat en sökgrupp med ett par dussin tekniker som leds av den erfarne sökteknikern Lars Rasmusen som tidigare arbetade på Google. Mycket talar för att Facebook vill ta en bit av sökmarknaden värd 100 miljarder kronor, skriver BusinessWeek.

Dansken Lars Rasmussen grundade kartprogramföretaget Where 2 Technologies som såldes till Google 2004. Han har sedan hjälpt till att skapa Google Maps och var även drivande i Googles nedlagda projekt Google Wave som försökte skapa ett nytt sätt att kommunicera på nätet.

Sök är en för lönsam affär för att ignoreras av de stora internetaktörerna. Därför är få förvånade att Facebook under stort hemlighetsmakeri satt upp en grupp som ska utveckla deras sök. Med 845 miljoner användare behöver inte Facebooks usla sök bli så mycket bättre för att det ska bli en affär värd att tala om.

Samtidigt som Google med tjänsten Google+ försöker göra en inbrytning på det sociala området jobbar Facebook med att förbättra sin dåliga sökttjänst. Google låter allt mer sociala signaler, som att vänner har delat ut en sida, påverkar sökresultatet för inloggande användare. Det är en förändring som har möts med kritiken att det snarare försämrar än förbättrar sökresultatet.

Facebook har bättre möjligheter än Google att lyckas med en social twist på sök. Facebook samarbetar sedan tidigare med Microsofts söktjänst Bing, men egentligen utan att ha lyckas skapa en söktjänst värd namnet.  Med hundratals miljoner gillande av hemsidor och oändligt många delande artiklar och videos från 845 miljoner användare borde Facebook tillsammans med Microsoft kunna presentera intressanta sökträfflistor.

Frågan är om två dussin tekniker verkligen kan utmana Googles arméer av söktekniker?  Det handlar nog snarare att skapa ett vettigt gränssnitt på Bing med en social twist. Med en smart social vinkling kan säkert Facebook skapa en söktjänst som är tillräckligt bra för att bli nummer fyra på sökmarknaden efter Google, Bing och Yahoo.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.