Äntligen internationell

Jag har i dagarna smyglanserat min yogabutik Miguru i Norge och Danmark. Och utan någon som helst marknadsföring började orderna ramla in från Norge från dag ett. I Danmark är konkurrensen hårdare och därmed behövs det nog lite Adwords för att få fart på beställningarna.

Miguru.no började snabbt synas på ord som yogamatte, yogaklær, Manduka yogamatte, økologiske yogamatter och yoga dvd på Google i Norge. Samtidigt var det väldigt få sökningar på mina viktigaste produkter i Norge. Norrmännen verkar ligga lite efter hur svenskarna använder Google.

Det kommer nog ta längre tid att ranka på motsvarande ord i Danmark: yogamåtte, økologiske yogamåtter, yogatøj och yogatasker.

Norge är en motsägelse i e-handelssammanhang. För att registrera en .no domän krävs det ett lokalt bolag. Det går att komma runt det kravet genom att använda ett lokalt ombud, men det kostar. Eftersom Norge inte är med i EU tillkommer norsk moms och tull för de norska kunderna. Samtidigt handlar norrmännen för mest pengar på nätet i Europa enligt betalföretaget Dibs.

I Danmark beställer du en domän hur lätt som helst. Här är det istället danskarnas favoritbetalsätt, Dancard, som kräver lokal närvaro. De flesta danskar har Visa eller Mastercard kopplade till sina Dancard, så det handlar mer om att skapa trygghet för kunderna än att göra det möjligt för dem att betala.

I Danmark finns det fler och bättre yogabutiker än i Norge. Därmed blir det också svårare att ranka på yogamåtta, yogatöj osv.

Vad som krävdes för att lansera i Danmark och Norge var att uppgradera mina licenser hos min e-handelsleverantör Askås, översätta sajten till Danska och Norska samt uppgradera mina inlösenavtal så att jag kan ta emot betalningar i danska kronor och norska kronor. Lite pyssel blev det att få betalningarna att fungera, eftersom Visa hade bestämt sig för att göra andra saker än att ta hand som e-handlare som uppgraderar sina inlösenavtal samt byter betalväxel.

Jag har inte översatt produktbeskrivningarna för kläder eftersom de har en begränsad livslängd. Dessutom vill jag inte ha för mycket returer från Norge och Danmark.

Den stora utmaningen nu är lära sig att marknadsföra sig i grannländerna. Det att fungera annorlunda där mot Sverige.