Klarna chechout skakar om betalbranschen
BY ON Maj 9, 2012
3

Idag lanserade betalföretaget Klarna en egen kassa Klarna Checkout som innehåller alla vanliga betalsätt. Det är en för slutkunderna mycket smidig lösning där det går att betala med faktura, kort eller internetbank. Det är Klarna som väljer vilken betalmetod som kunderna i första hand ska betala med. Men kunder som föredrar kort eller internetbank kan […]

Idag lanserade betalföretaget Klarna en egen kassa Klarna Checkout som innehåller alla vanliga betalsätt. Det är en för slutkunderna mycket smidig lösning där det går att betala med faktura, kort eller internetbank. Det är Klarna som väljer vilken betalmetod som kunderna i första hand ska betala med. Men kunder som föredrar kort eller internetbank kan byta det förvalda betalsättet.

Tidigare Klarnakunder behöver bara skriva in sin mejladress för att hämta adress och kunduppgifter. Om kunden inte har handlat med med hjälp av Klarna tidigare hämtar hon adressen med hjälp av sitt personnummer.

För slutkunderna är utcheckningen mycket smidig. Om Klarnas kreditmallar bedömer att kunden inte är kreditvärdig kommer hon aldrig att se fakturalternativet utan kan bara välja mellan kort och direktbetalning via internetbank.

E-handlare kommer att betala en månadsavgift och en transaktionsavgift oavsett vilket betalsätt som kunderna i slutändan betalar med. När kortbetalningar ska överföras till e-handlaren blir en förhandlingsfråga. Det blir en avräkningsrapport oavsett betalsätt som underlättar ekonomisk redovisning.

Klarna Checkout ändrar på spelreglerna i betalbranschen. Genom att lansera en komplett kassa med betalväxel kommer Klarna att alienera alla betalväxlar som sedan länge gjort ett bra jobb med att sälja in Klarnas fakturatjänst. Större aktörer som Dibs kommer att bli tvungna att lansera en egen komplett lösning och den lär knappast innehålla Klarna faktura som default. Här öppnas dörrar för mer djupgående samarbeten med tvåan på onlinefakturor SveaWebpay.

E-handelsplattformar är skyldiga att implementera Klarnas Checkout eftersom deras partneravtal kräver det. Det finns en oro bland e-handelsplattformar att Klarna i slutändan kommer att lansera en egen e-handelsplattform.

Den tidigare så mysiga e-handelbranschen har blivit lite hårdare när den stora betalaktören Klarna tydligt signalerar att hon vill ha hela kakan.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Pingback: E-handelsutvecklingen fascinerar | Bisonblog()

  • Faktura är förvalt då det är det enda betalsätt som inte kräver någon
    ytterligare interaktion med kunden för att ordern ska vara leveransklar.
    (Postförskott skulle i princip fungera på samma sätt, men postförskott
    har en rad andra allvarliga brister.) All interaktion innebär en risk
    att ordern skjuts upp/inte blir av.

    Klarnas idé från start har varit att låta kunden få sina varor innan
    betalningen ska ske och vi är mycket tacksamma för att den principen
    går att kombinera med smidigast tänkbara beställningsförfarande.

    Klarna ser e-handelsplattformarna som våra viktigaste
    samarbetspartners, inte minst när vi ska fortsätta expandera till nya
    marknader. Att vi skulle vilja/kunna ersätta dem med en egen
    produkt/tjänst är inte korrekt.
    mvh Fredrik Lennström, Klarna

  • Tack för bra klargöranden Fredrik. Tjänsten känns väldigt smidig för slutkunden och det blir ju bra mycket enklare för e-handlare att beställa betaltjänster. Det känns  ändå lite skakigt att Klarna är default, även om jag förstår ert resonemang. Oron för att ni ska lansera en e-handelsplattform kommer nog att finnas kvar. När Klarna lanserade sin marknadsplats för några år sedan, som sedan lades ner, blev intrycket att ni vill äga slutkunderna.