Vittrande papper

Granarna står på snörräta linjer i våra skogar som ett vittnesmål av 100 år av industriellt skogsbruk. Samtidigt spottar skrivaren ut högar med papper trots att vi egentligen kan läsa allt i elektroniskt format.  Under köksbänken staplas veckans tidningar. Men frågan är vad som händer när hälften av svenskarna har skaffat sig en surf- eller läsplatta?

Det gäller att hålla huvudet kallt när vi på ett år upplever ett 270 procentig ökning av surf/läs-plattor hos konsumenterna, enligt Orvesto Konsument 12:1. Samtidigt som 823 000 svenskar har tillgång till en surfplatta lanserar Adlibris läsplattan Letto, efter samma modell som Amazons Kindle, där det går att beställa böcker direkt från läsplattan. Det handlar sällan om teknik – mer om affärsmodeller. Videoformatet VHS vann över tekniskt överlägsna format för att det fanns fler filmer på vhs. Så länge det går att köpa pocketböcker under hundralappen på ICA kommer pappret att regera.

Jag tror vi är i början av utfasningen av papper som bärare av information. När jag började arbeta som journalist 1993 fanns det fortfarande rörpost (!) på svenska tidningar.  Webbredaktionen var för nördar. Riktiga nyheter trycktes fortfarande på papper och de tyngsta pennorna satt aldrig på en webbredaktion. Idag känns det helt oväsentligt om informationsmediet är trycksvärta, e-bläck eller webbpixlar.

Dagstidningarna brottas med sjunkande räckvidd och stagnerade reklamintäkter. Men tittar vi på dagspressens räckviddssiffor är tillbakagången ganska blygsam med tanke på explosionen av digitala medier och reklamtevekanaler under det senaste decenniet.  För fackpress är det värre.

Problemet är att tidningarna inte lyckas tjäna lika mycket pengar på webbannonsering som de gjorde på pappersannonser en gång i tiden. På en växande reklammarknad har nya aktörer som Google och kommersiella tv-stationer tagit en rejäl bit av kakan. Samtidigt upplever många annonsörer att det är effektivare att annonsera på webben än i tidningar. Lägg sedan till att vanliga svenskar dessutom lägger några minuter mindre på medier än vad de gjorde för 25 år sedan.

Tidningarna kommer att hitta sin plats i det alltid föränderliga medielandskapet. Det viktigaste är inte hur innehållet publiceras och sprids. Men det börjar bli bråttom att hitta nya affärsmodeller för kvalitativt innehåll om inte Google och illitterata bloggare ska flytta fram sina positioner ytterligare.

Kanske är det Ipaden som ska göra ungdomar till dagstidningsprenumeranter. Kanske är det Ipaden som ska lyfta tidningarnas digitala annonsintäkter. Kanske är det Ipaden som sparar på tidningarnas distributionskostnader så att de har råd med kvalitetsjournalistik på en allt mer diverserad annonsmarknad. Jag hoppas det för inget går upp mot att läsa ett kvalitetsreportage till frukost en söndagsmorgon.

One thought on “Vittrande papper


  1.  inget går upp mot att läsa ett kvalitetsreportage till frukost en söndagsmorgon”. 
    Word! 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.