Kulten kring det sociala
BY ON Jul 7, 2012
2

När vanliga medier bevakar sociala medier plockar de alltid fram en rad vältaliga och kunniga experter som alla är över huvudet förälskade i den sociala webben. Det är som att låta en aktiv alkoholist prata om alkoholens fördelar. Jag kan inte minnas att jag sett någon kritisk granskning av sociala medier de senaste två åren. […]

När vanliga medier bevakar sociala medier plockar de alltid fram en rad vältaliga och kunniga experter som alla är över huvudet förälskade i den sociala webben. Det är som att låta en aktiv alkoholist prata om alkoholens fördelar. Jag kan inte minnas att jag sett någon kritisk granskning av sociala medier de senaste två åren. Detta trots att de sociala medierna håller på att omforma våra liv. Istället plockar vi hit amerikan efter amerikan som narcissistiskt får hylla verktyg som Twitter, Facebook eller Pinterest. Känslan är att om du inte finns på Twitter så finns du inte. Facebook är så självklart att det inte ens diskuteras.

Annat var det när Microsoft slog ut sina konkurrenter på webbläsarmarknaden. Då var det klädsamt att tycka illa om Microsoft. Till och med hyllningskören kring Google sjunger falskt ibland. Så sent som i mars gjorde Svts Uppdrag granskning ett inslag om hur viktiga Google blivit i våra liv och vilka tråkiga konsekvenser det kan bli för enskilda individer som råkat illa ut i sökresultatet.

Det finns det en position ledig som kritiker av sociala medier i Sverige. Vi behöver en Andrew Keen som i boken The Cult of the Amateur jämförde Web 2.0 utopierna med Karl Marx vision om det kommunistiska samhället. Industrialismens entusiastiska teknikoptimism slutade i Gulag, Auswitschtz och taylorism. Keen varnar att dagens kult av det sociala kan sluta i dystopier.

Idag är Andrew Keen aktuell med boken Digital Vertigo, efter Hitchocks film Vertigo, där han försöker hitta en väg åt oss i en värld där sociala medier blivit normen. Googles Larry Page och Facebooks Mark Zuckerberg är vår tids oljemagnater som tjänar fantasisummor på att kontrollera enorma mängder av personlig data om oss.

Samtidigt hyllas ”det sociala” under kultlika förhållanden. Storebror har bytts ut mot tusentals lillebröder och vi delar med oss av all information vi har till alla som vill lyssna. Om det nu går att prata om lyssnande i det enorma informationsbruset. Flödet av information gör oss ”yra”, enligt Keen, samtidigt som kreativiteten blir lidande. Men vi kan lära oss av historien, enligt Keen. Vår tid är inte så unik som vi vill tro. Keen tvivlar på att sociala medier gör oss mer kreativa och han råder företag att vara försiktiga med hur de arbetar med sociala medier. Utan kreativitet får vi inga innovationer inom näringslivet.

Tänk om Keen har rätt i sin kritik av sociala medier. Facebook går inte längre att tänka bort. Men vi måste hitta en väg bort ifrån imperativet att det mest privata ska visas upp för alla. Det privata har ett värde och det bör skyddas lika mycket från snokande myndigheter som miljontals småbröder.

 

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Jag tycker du är inne på flera intressanta spår. Personligen ser jag hur jag blir allt mindre privat och utlämnande på nätet till förmån för tips- och kommentarskulturen som mer handlar om nyhetsflöde och aktuell debatt kring externa händelser än avslöjanden om mig själv, mitt liv, mina vanor eller vänner. Kanske är det gott så, jag vet inte riktigt. 

  • Efter en snabb titt på Google Books ser man att Keens bok inte verkar vara alltför uppskattad. Jag har inte själv läst den, men med hjälp av sociala medier – där Google, Facebook och Twitter utgör en stor del – kan jag ta del av en stor skara människors tankar och idéer – och recensioner. Du missar många poänger med ”sociala medier”, tycker jag.

    http://books.google.se/books/about/The_cult_of_the_amateur.html?id=0LPYAAAAIAAJ&redir_esc=y