Sökrutan för framtiden

Sökrutan är det viktigaste gränssnittet på din smartmobil. Med en liten skärm är det alltid enklare att googla fram en undersida på en webbsajt än att försöka knappa in adressen. Sökrutan är också central på mobilanpassade nätbutiker. Jag skulle vilja gå så långt att hävda att sök är det mobila internet.

Större teknikgenombrott kommer ibland som notiser. I förra veckan skrev Jajja Magazine att det nu går att söka på Google med svenska röstkommandon om du har en Androidmobil. Det fungerade klockrent när vi testade. Röstsök är en av delarna som kommer att få mobiltsök att gå om desktopsök inom några år. Att kunna tala in sina sökningar tar bort friktionen som ett tangentbord är när du vill googla fram ett bevis i en diskussion med vänner eller hitta en tai-restaurang i närheten när du besöker en ny stad. Den verkliga revolutionen blir när Apple anpassat Iphonen till att förstå svenskt tal.

Appen Google Goggle som låter dig fotografer en bok, landmärke, konst, varumärken och text för att få fram information har funnits ett tag. Appen är fortfarande bara en kul grej hos Google labs men jag ser fram emot när bildsök har nått den tekniska nivån att jag med ett bra resultat kan fotografera en plats, produkt eller människa och få fram all relevant information. Friktionen mellan den verkliga världen och internet minskar och glider ihop med varandra.

Men mobilen gör skillnad redan idag. Alla marknadsförare och företagare bör undersöka hur stor andel av era sökningar som kommer från mobiler. Många av er kommer att bli förvånade. Det är också viktigt att förstå mobilen roll som researchverktyg i inköpsprocessen. Vi kollar gärna upp produkter på mobilen för att sedan köpa dem från den vanliga datorn eller i en vanlig butik.

En sökning från mobila enheter bedöms oftare som lokal än en sökning från en vanlig dator. Det betyder att resultat från Google Platser får en bättre exponering i mobilen. När jag hos Google Adwords tittar på sökningar efter restauranger i Sverige sker ungefär var femte från en mobil. Vilken restaurang har råd att säga nej till var femte kund. Att som restaurangägare inte ha en mobilanpassad hemsida är tjänstefel.

Mobilsök kommer att tvinga lokala företag, som idag inte bryr sig så mycket om internet, att lära sig att synas på rätt sätt i Google. Det går inte längre att vägra internet som företagare oavsett vilka tjänster eller produkter du säljer. Det har mobilen sett till.