Höststäda sajten
BY ON Okt 11, 2012
0

Alla som någon gång tagit en paus från ett renoveringsprojekt vet att det lätt drar ut på tiden. Efter ett tag ser du inte längre den okaklade väggen i köket eller hålet där garderoben borde sitta. Det är ännu lättare att glömma bort oavslutade projekt eller gamla surdegar på webben. Texterna som skulle skrivas blir […]

Alla som någon gång tagit en paus från ett renoveringsprojekt vet att det lätt drar ut på tiden. Efter ett tag ser du inte längre den okaklade väggen i köket eller hålet där garderoben borde sitta. Det är ännu lättare att glömma bort oavslutade projekt eller gamla surdegar på webben. Texterna som skulle skrivas blir aldrig av. Metataggar som skulle filas på blir liggande. Människorna på bilderna är evigt unga medan du och dina kollegor sakta grånar av tidens gång.

Därför föreslår jag att ni höststädar sajten innan oktober tagit slut. Det är viktigt att minst en gång om året se över texter och bilder för att vara säkra att de fortfarande är aktuella och att även testa funktioner som anmälningsforumlär. Det är viktigare att hålla ordningen på webbens bröd och smör än att börja experimentera med Instagram eller någon annan fluga som gäller för närvarande.

Innan ni börjar gå igenom texter och bilder är det bra att ha riktlinjer för hur innehållet ska vara:

  • Innehållet ska uppnå affärsmålen
  • Lösa besökarens problem
  • Visa att ni är människor
  • Sälja in era värderingar
  • Öka synligheten i sökmotorer

Ofta finns det en övertro på att det är bättre ju mer innehåll ni lägger ut på er webbsajt – när det är precis tvärt om. Hellre lite och bra innehåll än massor av utfyllnad och texter från underleverantörer och partners. Innehållstrategen Gerry McGovern hävdar att man bör ta bort 90 procent av innehållet på många webbar.

Lär er gärna av Kristina Halvorsons bok Content Strategy for the Web där hon anser att ni bör ha en tydlig plan för vilket innehåll ni publicerar på webben. Hellre en mindre mängd innehåll som stämmer med planen än massor av innehåll som inte passar in. Att lägga till några nya sidor utan en strategi kommer bara att skapa förvirring hos besökarna och göra sajten oöverblickbar. Resultatet blir en kyrkogård för innehåll. Städa bort alla onödiga texter och sidor.

Med hjälp av Google Analytics får du enkelt en bild av vilka sidor besökarna uppskattar och vilka som får dem att lämna sajten.

Säljer texten in det ni vill uppnå på bästa sätt? Det kanske räcker att se över länktexter för att göra er sajt mer effektiv. Länktexter som uppmanar till handling. ”Ladda ner broschyren om X”, ”Prenumerera på nyhetsbrevet om innehållsstrategi” eller ”Lär dig mer om effektiva rubriker”.

Analysera vilka sökord som idag är viktiga för er att synas på och undersök om ni fortfarande har innehåll som matchar behoven. Det är heller aldrig fel att fräscha upp innehållet på gamla viktiga sidor med nya data, fakta och referenser.

Ta gärna nya bilder på miljöer och medarbetare på ert företag. Gamla bilder kan ge ett unket intryck av ert företag. Passa också på att skriva effektiva bildtexter och alt-texter.

Vem vill bjuda hem kunder till en stökig byggarbetsplats? När det är rent och snyggt kan du pynta med Instagram och YouTube-klipp.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.