Inte en trist webbsida till
BY ON Nov 15, 2012
2

Vanliga webbsidor är rätt trista. Toppmeny, vänstermeny, komprimerade bilder och standardtypsnitt. Sidor som organiseras hierarkiskt efter ett väl beprövat upplägg. Ibland hottas sidorna upp med lite Flash-animeringar som bara ställer till det för Ipad och Iphone-användare. Därför är det en befrielse att använda appar som Flipboard där innehåll från webbtidningar,  magasin och sociala medier visas […]

Vanliga webbsidor är rätt trista. Toppmeny, vänstermeny, komprimerade bilder och standardtypsnitt. Sidor som organiseras hierarkiskt efter ett väl beprövat upplägg. Ibland hottas sidorna upp med lite Flash-animeringar som bara ställer till det för Ipad och Iphone-användare.

Därför är det en befrielse att använda appar som Flipboard där innehåll från webbtidningar,  magasin och sociala medier visas på ett snyggt och lockande sätt. På Twitter ser jag bara en kortad länk när någon tipsar om en intressant artikel, på Flipboard visas artikeln och bild. Helt plötsligt förstår jag innebörden av orden ”sharing is caring”.

Flipboard låter mig bläddra bland texter och bilder på samma sätt som i ett glassigt magasin fast bättre. Jag kan snabbt samla ihop de tidningar som du är intresserad av att läsa – tyvärr inga svenska än så länge.  Men jag får svenskt innehåll via mina Twitter-, Facebook- eller GoogleReader-konto. Borta är torrsimmet på Lidle-trista webbsidor.

Vi underskattar layoutens och presentationens betydelse för texter och bilder på webben. Textmänniskorna bestämmer det mesta och de har mest fokuserat på innehållet i sig.  Men ska kvalitetsmedier överleva digitaliseringen tror jag att nyckeln är design, paketering och erbjudanden.

Jag vill se fler paketeringar som Flipboard och gärna med möjligheten att likt Spotify betala en månadsavgift för att få ta del av flera magasin och nyhetstidningar.  Vi har skapat innehåll i tusentals år, men det är paketeringen som har förändrats. Det finns fortfarande ett intresse för kvalitetsinnehåll. Mediahusen måste i själ och hjärta se sig som multikanalaktörer som tillhandahåller intressanta historier, viktiga nyheter och analyser som skapar sammanhang. Tidningen Economist läser jag både på webben, på paddan, papper och mobilen. Dessutom uppskattar jag deras podprogram. Varje kanal har sin plats och det är kombinationen som gör att jag tycker det är värt att betala 1400 kronor om året för en prenumeration.

Med rätt paketering kan svenska medier överleva och gå vidare till en digital framtid. Med rätt erbjudande går det dessutom att ta betalt för innehållet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Tycker Flipboard är en typisk produkt man använder ett par gånger för att sedan gå tillbaka till Google Reader då det är ungefär tre gånger så snabbt att använda. Reeder-appen is da shit.

  • Jag tror på Flipboard i soffan och Google Reader vid skrivbordet.